Fysik

Hvorfor er tyngdekraften større på tunge legemer end på lette legemer?

02. september 2014 af ramiac (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvorfor er tyngdekraften større på tunge legemer end på lette legemer?


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. september 2014 af hesch (Slettet)

Tyngdekraft kaldes også tyngdeacceleration.

F = m * a.  Det er en naturlov, der også gælder andre typer accelerationer.

Teorien kan du måske spore, ved at google Higgs boson, også kaldet "Guds partikel".

Spørg evt. NBI  ( Niels Bohr Instituttet ).


Svar #2
02. september 2014 af ramiac (Slettet)

Har læst om higgs men hvad har det med emnet at gøre?

Brugbart svar (1)

Svar #3
02. september 2014 af hesch (Slettet)

Higgs boson er den, der giver ( alle kendte ) stoffer masse.

F  = m * a


Svar #4
02. september 2014 af ramiac (Slettet)

Det er newtons anden lov, men hvordan har du tænkt dig at forklare om det i min rapport?

Brugbart svar (1)

Svar #5
02. september 2014 af hesch (Slettet)

#4:  Nu ved jeg jo ikke, hvor dybt du har tænkt dig at gå i teorien, men har blot læst din anden tråd.

Det er nok meningen, at du skal henvise til Newton:  F = m * a   ( Ftyngde = m * g ).  Det rækker vel ?


Svar #6
02. september 2014 af ramiac (Slettet)

Jo, men jeg vil gerne gå i dybdeb med det.

Brugbart svar (1)

Svar #7
02. september 2014 af hesch (Slettet)

#6:  Jamen så må du sætte dig ind i Higgs boson, for det er dybest set den, det hele drejer sig om.

Jeg kunne gætte på, at disse bosoner danner en tyngdeenergi omkring sig. Af uransagelige grunde, vil naturen minimere denne tyngdeenergi, altså i videst muligt omfang fjerne den. Denne tyngdeenergi,    Etyngde , kunne man angive i en ligning:

Etyngde = Epot = m * g * h

Kraften,   Ftyngde = dEtyngde / dh = m * g

Dette gæt svarer helt til forholdene omkring magnetisme, i form af:

Fmagn = dEmagn / dV, hvor Emagn er den magnetiske energitæthed = ½*B*H [J/m3]  ( så vidt jeg husker ).

B er den magnetiske induktion, H er den magnetiske feltstyrke.


Svar #8
02. september 2014 af ramiac (Slettet)

Jeg forstår stadig ikke hvad det har at gøre med mit forsøg. Altså vi vejede et par lodder på et newtonmeter. Hvor vi skrev resultaterne i ind et koordinatsystem som gav en lige linje. Men nu skal jeg finde ud af hvorfor det gav en lige linje samt hvorfor stiger tyngdekraften jo højere vægt lodderne har.

Brugbart svar (1)

Svar #9
02. september 2014 af hesch (Slettet)

Et newtonmeter måler kraften, F.

Tyngdekraften, g, er ( næsten ) konstant, hvis du befinder dig det samme sted.

F = m * a   er derfor en fuldstændig lineær ligning, og plotter du målingerne, ( m , F(m) ) , fremkommer der derfor en linje.  Altså:  F er ligefrem proportional med m.


Svar #10
02. september 2014 af ramiac (Slettet)

Men hvad kan jeg så bruge higgs til i min rapport?

Brugbart svar (1)

Svar #11
02. september 2014 af hesch (Slettet)

#10:  Det kan du bruge til at forklare, hvad masse og tyngdekraft er for størrelser.  Men jeg er ikke helt sikker på, om selv atomfysikere egentlig forstår det.


Svar #12
02. september 2014 af ramiac (Slettet)

Jeg tror nok ikke jeg skal så dybt, da rapporten er om tyngdeacceleration...

Brugbart svar (1)

Svar #13
03. september 2014 af Eksperimentalfysikeren

#0

Forestil dig to ens legemer. De har samme masse og samme tyngdekraft. Hvis du samler dem til ét legeme, vil den samlede masse blive den dobbelte og tyngdekraften også den dobbelte.

Hvis man lader et legeme falde i et ludfttomt rum, vil det falde så den tilbalagte strækning s= ½ g t2, hvor t er faldtiden. g er en konstant, der kaldes tyngdeaccelerationen. Den kraft, der trækker legemet nedad kaldes tyngdekraften. Den har størrelsen FT = m g. Tyngdekraften og tyngdeaccelerationen er ikke det samme. Tyngdekraften er FT, mens tyngdeaccelerationen er g.

g varierer en lille smule efter, hvor man befinder sig, dels fordi jorden ikke er helt kugleformet og dels fordi dens rotation giver en lille centrifugalkraft.


Brugbart svar (0)

Svar #14
04. september 2014 af mette48

Jeg mener ikke at Higgs hører hjemme i din rapport, og næppe hælder i jeres fysikpensum.

#1 tyngdekraften kalles selvfølgelig ikke tyngdeaccelerationen. det er to vidt forskellige begreber.

Sammenhængen mellem loddernes masse og tyngdekraften på dem er en naturlov (en lov om noget som vi har konstateret gælder for naturen. Hvorfor "skaberen" i sin tid har udformet naturen på den måde, skal du ikke spekulere over, bare konstatere at sådan er det). Øvelsen I har lavet viser hvordan vi mennesker har fundet frem til at der er netop denne sammenhæng mellem begreberne.

#13 har givet et udmærket eksempel på at sammenhængen er, som den er.


Skriv et svar til: Hvorfor er tyngdekraften større på tunge legemer end på lette legemer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.