Fysik

HJÆLP TIL FYSIK :( KVL

04. september 2014 af Ninjaaa (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej folkens, er der en af jer der har mulgihed for at hjælpe mig med denne opgave (se vedhæftet fil). Ved slet ikke hvad jeg skal


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september 2014 af peter lind

Brug Ohms lov til at finde mspændningsfaldet på modstanden yderst til højre. Det samme spændningsfald vil være over de to modstande parallel med den første. Brug dette til at finde strømmem gennem disse modstande. Disse strømme kan igen bruges til at finde strømme gennem den sidste modstand. Brug Ohms lov igen til at finde spændningsfaldet over den sidste modstand


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. september 2014 af hesch (Slettet)

#0: Udover Ohms lov, siger opgaven, at du skal bruge KVL og KCL, hvilket jeg formoder betyder Kirchhoffs spændingslov og Kirchhoffs strømlov.

KVL:  Kald modstandene fra venstre mod højre for R1, R2, R3, R4. Du kan nu tegne 3 masker med uret:

(1)  Gennem Vx, R1, R2

(2)  Gennem Vx, R1, R3

(3)  Gennem Vx, R1, R4

og kan opstille 3 maskeligninger:

(1)  Vx - (I2+I3+1)*R1 - I2*R2 = 0         ( I4 = 1A )

(2)  Vx - (I2+I3+1)*R1 - I3*R3 = 0

(3)  Vx - (I2+I3+1)*R1 - 1*R4 = 0

Find løsning til ligningerne mht. Vx (og I2,I3).

KCL:  Du kan lave en knudepunktsligning, der hedder:

(UVx - U1234)/R1 - U1234/R2 - U1234/R3 - U1234/R4 = 0     

(U1234 er spændingen i knudepunktet mellem R1 . . R4. Du har så 4 ligninger, hvoraf du også kan bestemme U1234 ).

Altså, det er jo meget omstændeligt, men jeg tror, at du skal betragte opgaven som en øvelse i, udover Ohms lov, at kunne opstille et sådant ligningssystem.

Hermed udført. Meningen er god nok.

PS:  Du kan tegne maskerne / opstille ligningerne anderledes, ovenstående er blot et forslag.


Svar #3
19. september 2014 af Ninjaaa (Slettet)

Mange mange mangeeee tak!!!!!!!! :D


Skriv et svar til: HJÆLP TIL FYSIK :( KVL

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.