Andre fag

Søge ind på uni uden gymnasial uddannelse

05. september 2014 af SammiSweetheart - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg vil bare lige vide en ting.. Jeg har ikke en fuld hf, fik den aldrig afsluttet. Men nu står jeg her efter flere år og vil gerne læse sprog på uni. Mit spørgsmål er så om man kan søge ind uden en fuld hf, hvis man tager de specifikke fag eller skal man absolut have en fuld hf?

Håber på et positivt svar, for orker ikke at tage hf i 2 år igen :-(


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det er muligt at søge om dispensation fra kravet om en gymnasial uddannelse, når man søger under kvote2. Se, for eksempel

http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/dispensation/optagudengymudd/

Det er muligt, at de enkelte uddannelsessteder har forskellige retningslinier.


Svar #2
05. september 2014 af SammiSweetheart

Hej Andersen11

Tak for dit svar.. Jeg har netop læst det link du har henvist til, men forstod ikke helt.. Vil det sige, at hvis jeg tager de 3 fag som det kræver på f.eks vuc, uden en gymnasial uddannelse, så kunne man måske søge ind???


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Det kommer jo an på, hvordan de vurderer resten af din ansøgning. Du skal så bl.a. demonstrere, at du har kvalifikationer, der kan sidestilles med en gymnasial uddannelse.


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Ej hør nu lige her - det er meget nemmere end dét.

Du kan tage de manglende fag på ethvert VUC, eller via VUC.nu, som er fjernundervisning.

Du kommer aldirg, aldrig, aldrig ind på universitetet uden en fuld gymnasial eksamen. Det er et ufravigeligt krav. Der dispenseres heller ikke for manglende niveauer i de specifikke fag.

Det som der kan kompenseres for, er ringe karakterer.

Så uanset hvad - få taget de fag du mangler.


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. september 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

#4,

hvordan skal man tolke dit udsag om

Du kommer aldirg, aldrig, aldrig ind på universitetet uden en fuld gymnasial eksamen. Det er et ufravigeligt krav.

i forhold til det link som er nævnt i #1?

Hilsen Lars


Svar #6
06. september 2014 af SammiSweetheart

Da jeg ikke har fuldendt min hf, mangler jeg fagene biologi, kemi og matematik. Vil det sige, at jeg skal tage de fag og bestå før jeg har en gymnasial uddannelse og kan komme ind på uni? For jeg stinker til de fag og vil dem ikke :-/ eller kan jeg tage dansk A, engelsk B og historie B, som der står på KU'S hjemmeside???

Brugbart svar (0)

Svar #7
06. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Som jeg skrev - Du skal have en fuld gymnasial (dvs. derunder HF) eksamen for at kunne komme ind. Yderligere skal du opfylde niveaukravene gældende for den specifikke uddannelse på uni.

Så der er ingen vej uden om - heller ikke i kvote 2. Du skal have en gymnasial eksamen for at komme ind.

På www.softit.dk kan du gå ind og se hvad en fuld HF-eksamen består af.

Jeg ved ikke hvilken uddannelse du søger ind på, men hvis der ikke er krav om at du har bestået som gennemsnit af dine eksamenskarakterer i dansk A, biologi C, historie B, og dit snit i øvrigt kan bære det, så kan du jo tage de tre fag biologi, kemi, matematik på fjernundervisning, møde op til eksamen og dumpe. Så kan du stadigvæk få dit fulde HF-bevis såfremt dit snit er højere end 2.0 uden oprunding.

Men - jeg vil da sige, at hvis du ikke mener du kan klare de tre fag på de niveauer, så bør du lige tage en samtale med dig selv. Universitetet er ingen badeferie.


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Grunden til at jeg skriver, at du aldrig kommer ind uden en gymnasial uddannelse, er, at du stadigvæk skal have "Hvad der svarer til en gymnasial uddannelse". Det betyder, at disse pladser går til folk som eksempelvis har taget en gymnasial uddannelse i Singapore, som skal dispenseres til at kunne godkendes i Danmark.

Og den tid det tager for dig at retfærdiggøre en godkendelse - som blot er en godkendelse til at få lov at ansøge om en plads - er altså bedre brugt på, bare at tage de fag du mangler, da sandsynligheden for at komme ind hvis du endelig får en godkendelse, er usandsynligt lille.

Medmindre du vælger en ualmindeligt uattraktiv humanistisk uddannelse hvor der er masser af plads. Men så kan må så overveje, om det overhovedet er en uddannelse man bør tage.

Ergo: Gør din HF færdig og gør det godt og læg nogle kræfter i det. Så står du meget bedre.


Svar #9
06. september 2014 af SammiSweetheart

Så jeg burde bare bide i det sure æble, og tage de fag jeg mangler fra hf på et år på vuc?? Ja det bliver nederen, men det må jeg lige overveje..

Tak for svaret :-)


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Ja eller på et halvt år. Og det er altså ikke så slemt igen. De tre fag er hurtigt overstået. Jeg var selv nødt til det samme da det var aktuelt for mig. Jeg søgte dispensation på KU bare for at prøve, og det blev meget tydeligt for mig, at de pladser absolut ikke er lavet til folk som ikke lige mener at de magter at tage en fuld HF.


Svar #11
06. september 2014 af SammiSweetheart

Nu kan jeg ikke nå, at tage det på et halvt år - hvilket er fint nok. Jeg stinker virkelig til matematik, biologi og kemi.. Biologi kan lige lade sig gøre, men kemi og matematik er helt sort for mig. Men ja må lige overveje hvad jeg gør. Dispensationen lød for godt til at være sandt :-)


Svar #12
06. september 2014 af SammiSweetheart

Forresten jeg kan se på det papir jeg fik fra Hf dengang, at jeg var til eksamen i matematik men dumpede. Så behøver jeg vel ikke at tage matematik om igen for at få fuldendt min Hf? Så mangler jeg vel bare biologi og kemi eller?


Brugbart svar (0)

Svar #13
06. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Ja. Som du også kan gå op og dumpe hvis dit snit kan bære det.


Skriv et svar til: Søge ind på uni uden gymnasial uddannelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.