Erhvervsret

Køb af "brugt" selskab

06. september 2014 af FruPleidrup (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående
hvad kan bedst betale sig... Oprettelse af et ApS eller A/S - eller opkøb af et brugt selskab?

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

I forhold til hvilke omstændigheder ? Det kommer helt an på situationen. Der kan på ingen måde gives et generelt svar. Jeg skal hjælpe dig hvis du beskriver situationen.


Svar #2
06. september 2014 af FruPleidrup (Slettet)

Hvis jeg beslutter mig for at blive selvstændig håndværker, vil drive mit firma som ApS. Starte det hele op fra bunden med 50.000 i egenkapital etc.
Eller er det nemmere at opkøbe et brugt selskab, der i forvejen er etableret?
Hvilke faldgruber kan der være?

Dette er til en opgave i selskabsret - og spørgsmålet er skrevet lidt ud i det blå... Men jeg må forsøge at pejle mig lidt ind på det..

Brugbart svar (1)

Svar #3
06. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Man kan sige, at du har muligheden for IVS. 1 krone i indskud og så 25% af overskuddet indsat på en tvungen opsparing til at konvertere til ApS.

Når du køber et brugt ApS overtager du anparterne og dermed hæftelsen for tidligere indgåede forpligtelser.

Dermed er faldgruben ved at købe brugt, at du ikke aner hvilke gældsforpligtelser der ligger i selskabet.

Du kan dog være heldig at finde et ApS som er sundt, men hvor ejeren eksempelvis har brugt kapitalen til at købe et lager som vedkommende ikke kan afsætte. Men jeg ville afholde mig fra det.

Så som udgangspunkt - dan dit eget ApS. Men nu ved jeg ikke hvor langt I er i pensum i forhold til advokatforbehold osv. Hvis det er tidligt i forløbet, så gå med at stifte eget ApS hvis ikke det er aktuelt for dig blot at vælge at køre en enkeltmandsvirksomhed, hvilket kan være en god løsning i mange tilfælde. Det er et utroligt bredt emne som folk tager revisoruddannelser for at forstå.


Skriv et svar til: Køb af "brugt" selskab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.