Biologi

Mitose og Meiose

11. september 2014 af frkasper (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hey :)

Er der nogen, som har nogle notater omkring mitose og meiose, som de gerne vil dele med mig :)

Tak på forhånd :)

Ha en god dag

Kasper


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. september 2014 af Kamp1234 (Slettet)

Hej, 

Ja, jeg har nogle notater- skal se om jeg kan finde dem, hvornår skal du senest have dem?


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. september 2014 af 123434

Mitose

Almindelig celledeling(undtagen sæd-og ægcelle)

Almindelige celler har 46 kromosomer. En hudcelle skal skiftes ud. Først kopirer den sig selv, så har man i alt 92 kromosomer. Så deler den sig i to. Hver af de to nye hudceller har 46 kromosomer. De to nye celler er identiske med den oprindelige celle

Meiose

Produktion af kønsceller(sædceller og ægceller)

Sæd-og ægceller, som har 23 kromosomer. Først kopireres cellen, så man i alt har 92 kromosomer. Generne byttes rundt, og der kommer 4 celler med 23 kromosomer. Ingen af de nye celler er ens. Det er forskelligt hvilke kromosomer, der kommer med i hver celledeling. Man ligner sine søskende mere end andre, men man ligner dem ikke 100%, da det er forskelligt, hvad der kommer med i hver celledeling.

Det er en god ting, at kønsceller har 23 kromosomer. Mennesket består nemlig af 46 kromosomer. Vi får 23 kromosomer fra vores moders ægcelle, og 23 kromosomer fra vores faders sædcelle

Ægcelle(23)+Sædcelle(23)=befrugtet æg(46)


Skriv et svar til: Mitose og Meiose

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.