Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP - Ideer til emne?

11. september 2014 af nejvelda

Hej

Er der nogen som kan give mig ideer til, hvad man kan skrive om i matematik A og fysik B eller Matematik A og historie A. Jeg har kigget lidt på nettet, og der kom bl.a. noget med grækernes matemtik, men det sagde min historie lærer, at det ikke var nogen god ide. Og i fysik fandt jeg noget med svingninger.

Har I andre forslag?

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. september 2014 af Therk

Hvad med hængebroer? De har ikke hældning som en parabel, men som en snorlinje - nært beslægtiget, men i sådanne konstruktioner er nøjagtighed vigtig. Hvis du vælger fysik er det ligetil: Kraftpåvirkning og/eller fordele/ulemper ved brotypen. Hvis du vælger historie kan du inddrage historiske kollaps, hvornår man opdagede forskellen mellem parablen og snorlinjen, hængebroens betydning etc.


Svar #2
12. september 2014 af nejvelda

Mange tak for dit forslag. Lyder da spænende, det ser jeg lige lidt nærmere på ;)

I må meget meget gerne komme med flere forslag! På forhånd tak!


Svar #3
12. september 2014 af nejvelda

Kunne man egentlig skrive om kryptering i en af de fagkombinationer?


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. september 2014 af Therk

Mon ikke du kan inkorporere noget historie i kryptering? Hvilken betydning det har haft o.lign.


Svar #5
12. september 2014 af nejvelda

Er det ikke muligt at skrive omkryptering i fysik?


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. september 2014 af Therk

Det er det sikkert. Hvordan vil du gøre det?
 


Svar #7
12. september 2014 af nejvelda

Det er det som jeg ikke ved, hvad man kan snakke om i fysik delen. Matematik delen kan nok være talteori og lign eller?


Svar #8
12. september 2014 af nejvelda

#2 Lyder fint som sagt, men tror ikke der er nok materiale/stof til det.. Hvis du kender til den slags må du meget gerne anbefale noget, helst på dansk tak! :)

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #9
18. september 2014 af Sokola (Slettet)

MatematikA + HistorieA: epidemier (f.eks. pest eller kolera)

Der er en ret god matematisk "vejledning" til, hvordan man skal gøre i bogen "Matematik i virkeligheden, bind 1" af Allan Baktoft.

Både bind 1 og 2 er rigtig gode, og hjælper en rigtig godt påvej i mange forskellige SRP-emner, hvor matematik er indblandet! Der er også kapitler om f.eks. kryptering, hvis du var interesseret i det :)


Svar #10
18. september 2014 af nejvelda

#9

Mange tak for dit svar! Det lyder da også interressant ;)

Jo har længe overvejet kryptering i Mat og historie, men jeg er slet ikke så god til historie for ved ikke :/ . Man kan vel ikke skrive om kryptering i mat og fysik, ved du noget om det?

Hvad kræver historie delen om kryptering, hvis der er nogen, der ved det?


Skriv et svar til: SRP - Ideer til emne?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.