Debat

lærer på gymnasiet

12. september 2014 af snylt (Slettet)

Hej!

Hvor stor er chancen for at man får en ny lærer på gymnasiet?

Jeg går i 1.g og har en matematik lærer, som jeg overhovedet ikke bryder mig om.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. september 2014 af Therk

Find ud af om du er ene om det og klag. Det skal fungere - om I så må, i samarbejde, få det til at fungere.


Svar #2
12. september 2014 af snylt (Slettet)

Altså, jeg tænker ikke på at klage... fordi jeg er nok den eneste der synes, som jeg gør..

jeg tænker bare på om det er logisk, at lærerne er i samme klasse i 2 år? Har matematik på B


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. september 2014 af PeterValberg

#0 Der skal som bekendt to til at få et "venskab" til at fungere, - hvilket betyder, at
     du også er nødt til at gøre en indsats... du kan ikke bare beslutte dig for, at du ikke
     bryder dig om læreren og få en ny. Man kunne næsten fristes til at tro, at din indstilling
     til den pågældende lærer måske "bare" skyldes, at han/hun stiller (rimelige) krav til dig og
     forventer, at du deltager i undervisningen og afleverer dine opgaver, - måske du har været
     vant til at få alt for frie tøjler i folkeskolen?

     Måske det ville være en god idé, hvis du og den pågældende lærer sætter jer ned
     og får en lille snak om tingene, og får afklaret forventningerne til hinanden,
     - det plejer at løse de fleste problemer og misforståelser.      

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. september 2014 af Eksperimentalfysikeren

#0: Normalt følger en lærer en klasse hele vejen gennem et forløb. 

Du skriver ikke, hvad problemet er. Det kan være, at det kan løses som foreslået i #3, men der er tilfælde, hvor der skal andre løsninger til. I værste fald kan det være nødvendigt at skifte gymnasium, hvis det er muligt, men det er kun i meget alvorlige tilfælde, denne løsning bør vælges.


Svar #5
12. september 2014 af snylt (Slettet)

Skifte gymnasium? Nej, nej. Det er ikke 'alvorligt'.

Jeg kan lige skrive, hvad jeg ikke bryder mig om (I kan give mig råd):

Altså, lærens måde at være på kan jeg overhovedet ikke lide. Når han snakker med mig (eller) når jeg stiller spørgsmål, så føler jeg ikke, at han "forstår mig". Det er som om, at han ikke er forstående - og det er træls.

Jeg vil selvfølgelig ikke beskylde.

Ligeledes, så kan jeg ikke lide, at han konstant skal tage tilfældige op på tavlen eller lign. for at løse ting og sager. Hvad nu, hvis man ikke kan? Der er en risci i at blive gjort tilgrin og optræde, som en tåbelig dumpap.

Hvad synes I om den måde jeg tænker på? Jeg ved, at det 'kun' er 2 år, men det er stadigvæk rart at få en lærer man bryder sig om.

Note: Jeg forstår btw. hellere ikke, hvordan det kan være, at når man fx har om ligninger eller noget andet i skolen, og man slet ikke forstår det, og så når man tager hjem og ser en video, så forstår man det endnu bedre!!


Brugbart svar (2)

Svar #6
12. september 2014 af Therk

#5

Skifte gymnasium? Nej, nej. Det er ikke 'alvorligt'.

Jeg kan lige skrive, hvad jeg ikke bryder mig om (I kan give mig råd):

Altså, lærens måde at være på kan jeg overhovedet ikke lide. Når han snakker med mig (eller) når jeg stiller spørgsmål, så føler jeg ikke, at han "forstår mig". Det er som om, at han ikke er forstående - og det er træls.

Sådan noget skal du kommunikere med ham om - ikke os. Jeg forstår godt at du skriver herinde i en eventuel frustration, men det er højst sandsynligt at han ikke ved at du har det sådan. Fortæl ham at du har svært ved at forstå hans forklaringer..  

Jeg vil selvfølgelig ikke beskylde.

Ligeledes, så kan jeg ikke lide, at han konstant skal tage tilfældige op på tavlen eller lign. for at løse ting og sager. Hvad nu, hvis man ikke kan? Der er en risci i at blive gjort tilgrin og optræde, som en tåbelig dumpap.

Hvad synes I om den måde jeg tænker på? Jeg ved, at det 'kun' er 2 år, men det er stadigvæk rart at få en lærer man bryder sig om.

 Din lærers læringsmetode her støtter jeg - jeg er overbevist om at elever følger bedre med, når der er sådanne risici - især når det ingen hjemmel har. Derudover tror jeg også på at alle, inklusiv den ved tavlen, lærer meget mere end hvis læreren står ved tavlen. Der er skrevet PHD-afhandlinger på dette: Hvis vi kun får information foræret har vi nemt ved at bekræfte os selv i at vi havde ret fra starten - også selvom vi til at starte med tog fejl. Det har konsekvensen at vi ikke husker den korrekte information, men blot husker at vi var stillet spørgsmålet; der er nu risiko for at huske vores originale forkerte svar som det rigtige. Se evt. denne Youtube-film og se om du kan regne den ud. Hvis du ser passivt til får du ikke noget ud af filmen - tag en beslutning, som han beder dig om.

Note: Jeg forstår btw. hellere ikke, hvordan det kan være, at når man fx har om ligninger eller noget andet i skolen, og man slet ikke forstår det, og så når man tager hjem og ser en video, så forstår man det endnu bedre!!

Fordi folk lærer på forskellige måder. Og derfor skal du også snakke med din lærer om at du ikke forstår hans forklaringer - han er muligvis ikke klar over at du har en anderledes indlæringstype end den han oftest er ude for. 

Min pointe er: Det kan være en forfærdelig snak at skulle tage, men den er det værd. Chancen er at du skal have denne lærer også næste år, så du kan ligeså godt droppe tanken om at du "ikke kan lide ham", og prøve at gøre noget ved det. Jeg håber dette var til en hjælp. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. september 2014 af hesch (Slettet)

Forskellige lærere underviser forskelligt.

Nogle skærer tingene ud i pap, så er halvdelen af klassen faldet i søvn. Andre gennemgår lynhurtigt, sætter sig hen i vindueskarmen og spørger:  Nogen spørgsmål ?   Eleverne er her vågne, opmærksomme, men måske opgivende. Selv er jeg "didakt", hvad angår sidstnævnte metode.

Prøv at fornemme, hvordan din lærer underviser, og indret dig efter dette. Du er een, men i klassen er der mange. Giv forskellighederne en chance.


Brugbart svar (1)

Svar #8
13. september 2014 af SuneChr

Overgange kræver tilvænning. Folkeskolen, gymnasiet og videregående uddannelser er tre forskellige verdener, hvor man som ofte konfronteres, og fornemmer et kulturchok, i et mere voksent og selvstændigt milieu. Der forventes noget andet, end det man kom fra. Man skal pludselig selv ta' ansvar og tilpasse sig i sit nye læringsmilieu. Måske opleves nogen af ens lærere som mere krævende og disciplinerede. Snak sammen med kammeraterne hvordan de oplever det at gå i gymnasiet og fortæl lærerne, når der er ting og sager, I ikke forstår. Der er som bekendt ingen dumme spørgsmål.   


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. september 2014 af Eksperimentalfysikeren

Jeg var bekymret for om du var kommet ud i personlige problemer med læreren, men det ser det bestemt ikke ud til. Fint.

Det kan være, at du har ret i, at læreren ikke forstår dig. Jeg ville selv have lidt problemer med dig, fordi du benytter vendinger, der hører til din generation, og dem er jeg ikke helt hjemme i, f. eks. ved jeg ikke, hvad du mener med "btw." Prøv at tale med ham om det.

En god lærer henter ofte elever til tavlen. Det er ikke for at, der skal gøres nar ad dem, men for, at de kan vænne sig til at stå foran en forsamling. Han smider dig ud på dybt vand og husker at samle dig op igen, inden du drukner. Undervisningen skulle jo gerne resultere i, at du kan klare dig selv senere i livet. Det er ikke eksamen, der er det vigtige, den er kun en prøve på, hvor godt du er rustet senere i livet.

Prøv også at tale med ham om, hvordan du bedst lærer. Der er meget stor forskel på det. Dels kan du give ham et mere detailleret billede af dig, og dels er der en chance for, at han kan give dig nogle brugbare råd.


Brugbart svar (0)

Svar #10
13. september 2014 af PeterValberg

#0

Jeg er enig med Eksperimentalfysikeren's budskab i indlæg #9,
der er intet forkert i at "kalde" elever til tavlen, - hvordan skal man
eller træne mundtlig fremstilling ? Du skal jo (måske) til mundtlig
eksamen i matematik på ét eller andet tidspunkt, - betragt det som
forberedelse til den dag :-)

---------------

#9 btw - by the way

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #11
13. september 2014 af snylt (Slettet)

tak for jeres indlæg.

I har tildels ret, men jeg forstår bare ikke, hvad jeg gavner af det? Hvis jeg ikke forstår emnet og bliver slæbt op, vil det så hjælpe mig eller ej?

Jeg tror bare, at jeg skal "holde ud" med læren. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
13. september 2014 af Therk

#11

tak for jeres indlæg.

I har tildels ret, men jeg forstår bare ikke, hvad jeg gavner af det? Hvis jeg ikke forstår emnet og bliver slæbt op, vil det så hjælpe mig eller ej?

#10

[...]

- hvordan skal man
eller træne mundtlig fremstilling ? Du skal jo (måske) til mundtlig
eksamen i matematik på ét eller andet tidspunkt, - betragt det som
forberedelse til den dag :-)

[...]

#11

[...]

Jeg tror bare, at jeg skal "holde ud" med læren. 

Nej, lad nu være med det. Af alle fem, som har svaret dig her, er du blevet rådet til at snakke med din lærer. Det er ikke at "holde ud". Det er at gøre noget aktivt.


Svar #13
13. september 2014 af snylt (Slettet)

Problemet er, at jeg ikke ønsker at snakke med ham. Jeg føler ikke, at jeg kan føre en samtale med ham.

Så, jeg tænker, at jeg bare skal bide tænderne i.


Brugbart svar (0)

Svar #14
13. september 2014 af SuneChr

# 13
Du kan ikke sige, at du ikke ønsker at snakke med ham. Dermed har du lukket af, og det vil kun optrappe en spirende konflikt, som let kan gro og brede sig opad trappen. Du skal vænne dig til at kunne møde modstand og håndtere denne. Det er vigtigt at erkende, at vi er forskellige i såvel psyke som i soma, og at vi nogen gange udfordrer hinanden til grænsen af, hvad vi tror, vi kan tåle. Man skal huske, at en elev vælger ikke sine lærere, og ens lærere vælger ikke sine elever.


Svar #15
20. september 2014 af snylt (Slettet)

Jeg vil lige sige, at jeg nu har har fået en nyt syn på min lærer.

Han er god nok :)


Brugbart svar (0)

Svar #16
20. september 2014 af PeterValberg

#15 Glæder mig på begges vegne :-)

Rigtig god fornøjelse med gymnasiet

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #17
20. september 2014 af Therk

#15

Jeg vil lige sige, at jeg nu har har fået en nyt syn på min lærer.

Han er god nok :)

Dejligt! Held og lykke med det hele!


Skriv et svar til: lærer på gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.