Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP emne - kunstig intelligens? Filmen "Her" fra 2014 - hjælp søges.

12. september 2014 af MadsWiedemann (Slettet)

Hej allesammen.

Jeg skal snart skrive SRP, og fik den idé at skrive om kunstig intelligens i fagene Engelsk/Samfundsfag. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at komme i dybden med den oscarvindende film "Her" - en film, hvor hovedpersonen forelsker sig i et operativt styresystem (kunstig intelligens). Jeg er facsineret af den umiddelbare realistiske tilgang filmen har til den teknologiske udvikling samt forholder sig til vores samfunds trang til sociale medier og muligheden for hele tiden er være i kontakt med hinanden, men jeg er i tvivl om hvilke metoder, teorier og fagmæssige vinkler jeg kan få indover min opgave, så ville høre om der var nogle, der havde nogle gode idéer til vinkler, metoder eller lignende i forhold til emnet og min fremtidige opgave? Især den samfundsfaglige del kunne jeg godt tænke mig inspiration til. 

Mvh

Mads


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. november 2014 af mxselman (Slettet)

Jeg har faktisk lige præcis det emne! Jeg har fokus på teknologiens betydning for de sociale relationer i det senmoderne samfund. Jeg tager også brug af filmen "Her", og tænker at jeg derved, som du selv nævner, fokuserer på de sociale medier og fx netdating. Altså hvad gør teknologien ved os som mennesker, og kan teknologien erstatter os mennesker. Sociologen Anthony Giddens har en del teorier om senmodernitet, ekspertsystemer og det han kalder "ansigstløse relationer". Du kan også komme ind på identitetsdannelse, og du skal sørge for at finde samfundsvidenskabelig empiri, i form af fx statistikker. Altså hele pricnippet i, at teknologi går fra at være samfundsskabt til samfundsskabende, 


Skriv et svar til: SRP emne - kunstig intelligens? Filmen "Her" fra 2014 - hjælp søges.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.