Samfundsfag

George W. Bush idealist eller realist

13. september 2014 af LouiseDissing (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg sidder med en samfundsafaglig opgave, hvor jeg skal sammenligne de sikkerhedspolitiske opfattelser som kommer til udtryk hos George W. Bush og Obama.

Jeg kunne godt tænke mig at sammenligne deres grundopfattelser, nemlig idealisme og realisme. 

Mit problem er så, at jeg ikke er helt sikker på hvad George W. Bush egentlig er. 

Når jeg har spurgt folk så siger de at han er realist fordi han går ind for brug af militær midler, men dette har jo som sådan intet at gøre med idealisme eller relaisme, det er er jo brugen af hård magt, som der er tale om... 

Nogen som kan komme med et "andet" argument for at han skulle være realist, eller idealist? 

På forhånd tak for hjælpen :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2014 af 123434

Realismer og idealisme er forskellige måder at opfatte international politik på

Idealisme

Man har en tro på, at der kan ske en fremadrettet udviking(Vi ser hele tiden ny aktører på den interntionale scene, som bliver mere magtfulde) Det kan være ikke-statslige organisationer, som får mere magt f.eks.FN. FN kan f.eks. være så magtfuld, at de sætter en stoppe for de andre aktører

Man tror på fornuften

Magten er fordelt på flere forskellige aktører, og ikke blot supermagternes. Man anser f.eks. det konfliktramte lands nabolande som vigtige aktører fordi, at de ofte på en eller anden vis er draget ind i konflikten.

Realisme

Man mener, at de samme mønstre gentager sig igen og igen

Staterne handler ud fra deres egne egoistiske interesser

Demokrati er ikke relevant

Stormagterne er de meste fremtrædende aktører, og de vil begge handle efter deres egne interesser.  De store magter er afgørende for konfliktens forløb.

Peger på et mønstre f.eks. at USA har mistet noget af sin stormagtsstatus og de ikke helt alene kan trumfe beslutninger igennem som tidligere.

Konflikter kan opstå fordi, at aktørerne/staterne har modstridende interesser.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. september 2014 af 123434

Hm. Det er måske også relevant at inddrage begreberne blød og hård magt

Hård magt=økonomiske og militær magt

At gå invadere Irak med en masse soldater, som Bush dikterede, er et eksempel på hård magt.

Hård magt er især realistisk

Blød magt=udbredelse af demokrati og værdier. Idealister tror specielt meget på blød magt. Man tror på, at internationale organisationer som FN og EU er i stand til at løse konflikter.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. september 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

Slettet

Skriv et svar til: George W. Bush idealist eller realist

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.