Dansk

Kendetegn for den moderne novelle

13. september 2014 af Sofie07 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa.
 

Jeg er i gang med en opgave om hvad den moderne novelle skal indeholde. Har I nogle gode ting man kan sige om det? Jeg skal nemlig få en fremlæggelse til at fylde omkring 10 min.

- Jeg ved at de starter in medias res.

- Uden direkte begyndelse og med en åben slutning.

- Man skal læse mellem linjerne og selv tænke sig til meget af handlingen. 

- Handler oftest om hverdagssituationer.

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. september 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Hej Sofie

Det du beskriver dækker ikke genren 'moderne novelle' generelt, men i højere grad en mere specifik strømning i novelles udvikling, nemlig minimalismen. De er kendetegnet ved deres fragmenterede handlingsforløb, hverdagssituationer (motiv), at forfatteren mere ofte end ikke har valgt at slå ned et bestemt sted i handlingen, og dermed udelader en egentlig indledning (kaldes undertiden ved sit overbrugte latinske udtryk 'in medias res') etc. etc. 

I gymnasiet introduceres de fleste elever til minimalismens tekster via de meste kendte forfattere som Helle Helle, Ida Jessen, Jan Sonnergard m.fl.

Hvad angår den opgave du skal skrive kan jeg gætte mig til at du skal beskrive/forklare hvad moderne noveller indeholder af virkemidler, stilistik og (måske) indhold for at de lever op til genrekravene? Er det rigtigt?

Prøv at beskrive for mig hvordan du ville periodisere en 'moderne novelle' - taler vi novellens udvikling efter 1989 eller også tidligere (60-70'er modernisme el. lign.)? 
 

Mvh

Viktor 


Svar #2
15. september 2014 af Sofie07 (Slettet)

Hej Viktor.

Ja det er helt rigtigt forstået. Altså hvilke virkemidler og diciderede kendetegn en moderne novelle har.
Det er efter 1989.


Skriv et svar til: Kendetegn for den moderne novelle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.