Dansk

Infinit/finit

14. september 2014 af Yeew (Slettet) - Niveau: C-niveau

"Jeg har spist" ,er der tale om infinit eller finit?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. september 2014 af Stygotius

Du har selv skevet "jeg" foran det, og så er der tale om en finit form.

Finitte former:  nutid (spiser) - datid (spiste) - førnutid (har spist) - førdatid (havde spist) - bydemåde (spis !)

Infinitte former: navnemåde, kort tillægsform (spist) - lang tillægsform (spisende

De finitte former kan sammen med et grundled danne  en sætning.


Svar #2
15. september 2014 af Yeew (Slettet)

Tak! Men jeg har læst at infinitte former: Bydemåde spis!  og ikke finiite former.

Et andet spørgsmål, er relativsætninger genstandsled altså trekanten?

Jeg skal analysere den her sætning "Vi har brug for en person", hvad er egentlig "brug"? altså vi=grundled, og har=udsagnsled men hvad med brug?


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. september 2014 af Stygotius

"Tak! Men jeg har læst at infinitte former: Bydemåde spis!  og ikke finiite former."   ??????????

1. Ordet "brug" er her genstandsled for "har"

2. En relativsætning kan ikke være et genstandsled, men er et adjektivisk led til det ord som det "viser tilbage til".


Svar #4
19. september 2014 af Yeew (Slettet)

Altså jeg har læst at bydeform er inifitte former


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. september 2014 af Stygotius

Én bydeform kan næppe være infinitte former.

En imperativ (bydeform) indeholder både et subjekt og et verballed og udgør derfor en sætning.

Definitionen på en finit form er at den kan være sætningsdannende.

Udsagnet "Spis din mad !!" er en sætning.

Jeg ved ikke hvor du har læst det som du nævner.

Hvis du tror mere på en hjemmeside end på hvad jeg siger, kan du jo slå op på f.eks.

http://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/komma/kommagrammatik/hvad-er-en-setning/?exact_terms=finit&inexact_terms=finitte,finitters,finitternes,finits,finittes,finitterne,finitter,finittets,finittet 

Her tales der ganske vist om "finitte verber", hvilket er noget sludder. Der findes ikke finitte verber, men finitte verbalformer.


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. september 2014 af Stygotius

Ordet "finit" (smlgn. eng. 'finish') betyder færdig, afsluttet, fuldendt. Ordet "infinit" betyder ufuldstændig, ufuldendt, ufærdig. En finit verbalform er nok til at danne en sætning med. En infinit form er "ufuldendt", dvs. den er ikke nok til at danne en sætning med et subjekt, men kræver et verballed, en finit form.


Skriv et svar til: Infinit/finit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.