Generelt

Energimærke

14. september 2014 af klovnen123 (Slettet)

Hej. Er der nogen, som kan fortælle noget om energimærket N/A for en lejlighed?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. september 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

N/A betyder Not Available, dvs. ikke tilgængeligt. Rent praktisk betyder det at der ikke (endnu) er lavet et energimærke for bygningen. Det er heller ikke sikkert at det bliver lavet på trods af et eventuelt lovkrav. Der er nemlig ofte en modsætning mellem dem som skal betale og dem som skal bruge energimærket. Om du kan leve uden? Det er der mange andre der gør, men det er op til dig selv.

Hilsen Lars


Svar #2
14. september 2014 af klovnen123 (Slettet)

Ok, men hvilken praktisk betydning vil det have, og hvad mener du med, at der er en modsætning mellem dem, som skal betale, og dem som skal bruge energimærket?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. september 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

problemet med en manglende energimærke, er oftest forkommende ved salg af ejerlejligheder. Der er en ejer som ønsker at sælge sin lejlighed. Dertil skal der, jf. lovgivningen, bruges et energimærke. Energimærket kan imidlertidig kun laves for en hel bygning og gælder kun for 5 år ad gangen. Det kan nemt koste 30-50.000 at lave et energimærke for en større bygning. Hvem skal betale det? Den som vil sælge sin lejlighed eller skal udgiften fordeles mellem ejerne? Hvis det er en ejerforening hvor der er ringe udskiftning, er det ikke sikkert at energimærket skal bruges mere end en gang hvert femte år.

Ofte har man aftalt, køber og sælger i mellem, at der ikke laves energimærke. Det kan man godt, men køber kan alligevel bagefter vælge at få det lavet for sælgers regning.

Der har været meget kritik af energimærket, urealistiske besparelse, meget dyre forslag til investeringer, der først kan betale sig efter 20 år osv osv. Min vurdering er at energimærket ofte ikke er pengene værd.

Hilsen Lars


Svar #4
14. september 2014 af klovnen123 (Slettet)

Hvad så hvis jeg kun skal leje lejligheden, så skal jeg vel ikke tage ansar for det manglende energimærke? Kan et manglende energimærke resulterer i, at prisen på energiforbruget vil være større, end det burde være?


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. september 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hvis du kun skal leje er der ingen juridiske problemer. Udlejer kan være forpligtet til at få det lavet, men du kan fint leve uden.

Et manglende energimærke, betyder ikke at energiforbruget er større eller mindre. De erfaringer jeg har gjort, er at antallet af beboere, deres vaner, bademønstre, madlavning, udluftningsintervaller osv. har betydning for energiforbruget. Jeg lever fint med 19 grader i stuen, andre vil have 23 grader. Jeg sover fint i 16 grader, men andre vil have mere. Et energimærke kan være med til at klarlægge et grundlag for hvor man forventer at energiforbruget ligger, men de individuelle menneskelige faktorer er meget større.

Du lever fint uden.

Hilsen Lars


Svar #6
15. september 2014 af klovnen123 (Slettet)

Ok, tak for svaret.


Skriv et svar til: Energimærke

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.