Fysik

Lidt om bevægelser

14. september 2014 af soldier123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Alle.

Jeg skal have en fysik test lige om snart. En test der kommer til at handle om skråt kast, harmornisk svingning og cirkelbevægelser. Testen kommer til at være uden hjælpemidler (kun papir og blyant). Mit spørgsmål lyder så, om der er nogen der kunne forestille sig hvilke slags spørgsmål der kunne forekomme hvis det er uden hjælpemidler, min lærer sagde, at han også ville stille nogle teoretiske spørgsmål. Det kunne være rart at kunne forberede sig lidt mere målrettet :) 

På forhånd tak og god weekend :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. september 2014 af mathon

kort:
               repeter de 3  emner skråt kast, harmornisk svingning og cirkelbevægelser

  og husk:
                  en harmonisk svingning kan opfattes som projektionen af en jævn cirkelbevægelse på en af
                  koordinatsystemets akser.
 


Svar #2
14. september 2014 af soldier123 (Slettet)

Tak :)

Det har jeg gjordt godt og grundigt, sidder faktisk og læser det igennem endnu engang, men det var mere, så jeg kunne få en ide om hvad jeg skal forvente :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. september 2014 af mathon

jævn cirkelbevægelse

                                 \overrightarrow{r}(t)=\begin{pmatrix} b\cdot \cos(\omega t)\\ b\cdot \sin(\omega t)\end{pmatrix}

                                  \overrightarrow{v(t)}=\frac{\mathrm{d} \overrightarrow{r(t)}}{\mathrm{d} t}=\omega \cdot \widehat{\overrightarrow{r(t)}}                           v=\omega \cdot b               

                                  \overrightarrow{a(t)}=\frac{\mathrm{d^2} \overrightarrow{r(t)}}{\mathrm{d} t^2}=\omega^2\cdot \left (-\overrightarrow{r(t)} \right )              a=\omega^2 \cdot b=\frac{v^2}{b}


Skriv et svar til: Lidt om bevægelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.