Bioteknologi

Hjælp til Casavarødder opgaven

14. september 2014 af wildfox (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg kan ikke helt finde ud af opgave a og b.. Jeg har virkeligt brug for en der kan forklare mig og hjælpe mig med opgaverne.. Kan ikke rigtigt komme videre :(...

 

Vedhæftet fil: SKMBT_C25314090909440.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2014 af ChemistryIsKey

a)

Enzymet er en hydrolase, der katalyserer hydrolysen af en kovalent binding under reaktion med vand.

b)

(Tager et vildt gæt, for har kun haft kemi, og ikke biotek ;) ).

Det ses, at blåsyre interferer med enzymkompleks 4, hvorved ilt i cellerne omdannes til vand. Cellerne har brug for ilt i mange sammenhænge, hvoraf især respirationen kan nævnes, hvor organisk materiale nedbrydes under reaktion med ilt, hvorved cellen får ATP (enegi) til dens funktioner. Hvis blåsyre går ind og omdanner denne ilt, kunne det nemt tænkes, at cellen hurtigt ville komme ud af funktion, da den netop ikke kan danne ATP (og der er sikkert også utallige andre processer, hvor ilt indgår), i mitokondrierne, og derfor kan den ikke udføre intra- og ekstracellulære processer, som f.eks. ionpumper, DNA-replikation og en lang række enzymatiske processer.

(Igen bare et gæt, men det giver vidst mening! :) )


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

#0 og #1 

Cyanid er giftigt, fordi det hæmmer enzymkonpleks IV i respirationskæden. Elektronerne fra citratcyklus transporteres af elektronbærere som fx cytochrom på indersiden af mitokondriemembranen og interagerer med enzymkompleks IV, hvor enzymkompleks IV katalyserer omdannelsen af ilt til vand ved en redoxproces. Omdannelsen fra oxygen til vand er helt naturlig (se på bruttoreaktionen for respiration). Blåsyre hæmmer derimod enzymkompleks IV, og ilt omdannes derfor ikke til vand ved redoxprocessen, hvorfor ATP-syntesen ikke finder sted. Derfor hæmmer cyanid respirationen, hvorfor forgiftning med cyanid føles, som om man er ved at drukne. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. september 2014 af ChemistryIsKey

#2

Jeg er meget nysgerrig på biokemiens område, hvorfor jeg har ét sprøgsmål :)

Hvis ilt ikke omdannes til vand ved enzymkompleks IV, hvorfor føler patienten da kvælning? Umiddelbart ville jeg tro, at mangelfuld omdannelse af ilt ville føre til forskydninger i kroppens puffersystemer (primært forhøjet pO2?), og herved give anlæg til eventuelle forstyrrelser i respirationen, som respiratorisk alkalose/acidose?

Igen er det udelukkende for interessens skyld, og jeg siger bestemt ikke, at cyanid har noget med ovenstående at gøre - er bare nysgerrig! :))


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

#2
Det er fuldstændig korrekt, at hypoxi (mangel på ilt) kan føre til metabolisk acidose primært grundet, at kroppen påbegynder stofskifteprocessen, der kaldes laktatgæring, da der er et underskud af ilt i systemet. I respirationskæden fungerer ilt som elektronacceptor, hvorfor tilstedeværelsen af ilt er essentiel for at respirationen kan forløbe. Mangel på ATP i CNS fører til bevidstløshed efter ganske få sekunder og mangel på ATP i myokardiets myofibriller fører til øjeblikkelig hjerteinsufficens efterfulgt af hurtig død. Vedkommende, der er forgiftet med cyanid, opnår slet ikke at ophobe så meget syre i systemet, så det kan kaldes metabolisk acidose, fordi vedkommende dør så usandsynlig hurtigt af cyanidforgiftning.

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Som opfølgning på #3: Myokardiets myofibriller har et ATP-lager som alle andre muskelceller, hvorfor hjerteinsufficensen først opstår, når disse ATP-lagre er opbrugt.

Skriv et svar til: Hjælp til Casavarødder opgaven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.