Biologi

Hvorfor kan jeg kun modtage blod fra den blodtype?

15. september 2014 af locoroco (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle 

Jeg er i gang med en biologi opgave, hvor jeg tvivler. 

Der står, hvem jeg kan modtage blod fra med min blodtype rhesus 0- og hvorfor? 

Jeg ved i forvejen godt, at kun kan modtage blod fra dem med blodtypen 0, men spørgsmålet er hvorfor?


Brugbart svar (2)

Svar #1
15. september 2014 af asd2630 (Slettet)

Så vidt jeg har forstået, så skyldes det at de forskellige blodtyper har nogle antistoffer som vil gå ind og aglutinere blodet, hvis man får en blodtransfusion af en anden type blod med et "forkert" antistof. f.eks. så har en person med blodtype 0 ingen antistoffer i sine blodlegemer, hvilket gør det muligt at kunnet foretage en blod transfusion til alle typer.
Hvis man derimod giver en person med blodtype B en blodtransfusion med type A, så vil immunforsvaret gå ind og kæmpe imod den fremmede blodtype.
Du kan evt. google ABO-systemet for at tjekke op på det :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. september 2014 af Dulugtergrimt

Der er lidt i det, som #1 siger, og så alligevel  et par begrebsmæssige upræcisheder.

Det er sådan, at et normalt rødt blodlegeme har overfladeproteiner- og sukkerstoffer. Disse virker som signalvej for mange ting, som det røde blodlegeme skal kunne signalere. Overfladeproteiner på celler kan også kaldes antigener, da de kan bruges til at skelne mellem selv/ikke-selv. Din krops immunforsvar kan for eksempel genkende dine egne røde blodlegemer ud fra signalmolekyler, og de lader dem derfor leve. Samtidigt laver man, af endnu ukendte årsager, antistoffer rettet mod de antigener man ikke selv har. Man mener, at det muligvis er fordi de selvsamme antigener også findes på bakterier i tarmen, og at disse bakterier af og til trænger over i blodbanen, og bliver bekæmpet som enhver anden infektion normalt bliver. Derfor laver en person med blodtype AB+ ingen antistoffer, mens du selv, der er 0-, laver antistof A, antistof B og antistof rhesus.

Antistoffer virker på den måde, at de sætter sig på de signalmolekyler - antigener - som de er rettet imod, og de kan derfor få blodlegemerne til at klistre sammen - en tilstand der bestemt ikke er ønskelig.


Skriv et svar til: Hvorfor kan jeg kun modtage blod fra den blodtype?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.