Matematik

Lineær programmering

15. september 2014 af sealion (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa.  
Jeg står i en rigtig uheldigt situation at jeg har været fraværende i noget matematik undervisning, og det har resulteret i, at jeg nu er på bar bund mht. min emneopgave, som indeholder Lineær programmering. 

Allerede ved det teoretiske er jeg på bar bund. Første opgave lyder således: (Se billede)

Kunne i forklare mig lidt om hvordan det hænger sammen? :) 

PÅ forhånd tak. :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

a) Et polygonområde er et område i planen, der er begrænset af rette liniestykker. Indtegn de rette linier, hvis ligninger modsvarer de viste uligheder.

For eksempel, uligheden  y ≤ -(1/6)x + 11 afgrænser alle punkter under og "til venstre" for linien med ligningen y = -(1/6)x + 11 .

b) Funktionen  f(x,y) = x + 5y  har konstant værdi k på en kurve med ligningen

        f(x,y) = k

dvs. på den rette linie med ligningen

        x + 5y = k .

Når man bevæger sig i retning af liniens normalvektor, forøges værdien af f(x,y) .  Indtegn derfor en linie med ligningen   x + 5y = k med en passende værdi af k, og parallelforskyd denne linie i normalvektorens retning, indtil linien lige netop rører et enkelt punkt af polygonområdet. Her har funktionen f(x,y) netop maksimum (hvis man har parallelforskudt i den positive normalvektors retning). Parallelforskyder man i den modsatte retning til linien ntop har et enkelt punkt fælles med polygonen, rører linien polygonen i et punkt, hvor funktionen f(x,y) har minimum.


Svar #2
22. september 2014 af sealion (Slettet)

Mange tak. :)


Skriv et svar til: Lineær programmering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.