Matematik

MatemATIK, HJÆLP!

15. september 2014 af hejtykke2 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal girbe denne opgave an.

Er der nogle, der kan hjælpe mig? Jeg har vedhæftet et billede af opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. september 2014 af Eksperimentalfysikeren

a, 1.del: Hegnet består af tre dele. Den nederste har længden x, delen til højre har længden y og den øverste del er 1 m kortere end den nederste, fordi hundehuset tager sin del. Læg det hele sammen

a, 2.del: Hundegården med hundehus danner et rektangel med kantlængder x og y. Find arealet og træk hundehusets areal fra.

b,1.del: Du keder udtrykket for hegnets længde fra a1. Du ved nu, at hegnet er 10 m langt. Sæt disse to udtryk lig hinanden. Så har du en ligning, hvor du kan isolere y.

b, 2.del: Indsæt det udtryk for y, som du har fundet i b1, i arealudtrykket, du har fundet i a2. Derved har du fået hundegårdens frie areal som funktion af x. Differentier funktionen og find nulpunkt for den afledede. Kontroller, at arealet har maximum ved denne værdi af x.


 


Svar #2
15. september 2014 af hejtykke2 (Slettet)

Lige til opgave a del 1, der er jo ingen cifre på? Hvordan skal jeg regne det ud?


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. september 2014 af Eksperimentalfysikeren

Skriv længden op med bogstaver. Hvis der ikke var mur og hundehus, ville udtrykket være l = 2*x + 2*y. Tilsvarende: A = x*y.


Skriv et svar til: MatemATIK, HJÆLP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.