Dansk

Påstand og belæg

15. september 2014 af OnceUponATime - Niveau: A-niveau

Hej jeg er igang med en artikel, hvor jeg skal finde påstand, belæg, hjemmel mm.

Proplemet er dog at jeg umiddelbart ikke kan finde et decideret belæg. Teksten er fyldt med påstande. Men så synes jeg alligevel at der anvendes belæg, men de er ikke tydelige. Hvis de overhovedet er belæg. Her er et kort uddrag. Jeg håber I kan hjælpe med at fortælle mig om der er påstand, belæg eller andet? For jeg synes lidt at endnu en påstand anvendes som belæg..

"I øjeblikket er der undersøgelser fremme, der viser, at danske universitetsstuderende tager mindre ud end for blot få år siden. Måske har de nylige gymnasiedimmittender fået nok af storebrors evindelige historier om rejse- og selvrealiseringslivet og besluttet sig for at tage en mindre rastløs og udfarende indstilling til tilværelsen. Rejse og oplevelsestrenden mister vel også i høj grad sin status, hvis alle hopper om bord. Det unikke forsvinder i mængden, og man kan dermed i højere grad stå ud ved at blive hjemme."

Her synes jeg at første sætning er påstand, imens de resterende sætninger er belæg?

Er der desuden nogen der kan forklare mig hvordan man finder hjemlen? Den står jo ikke direkte i teksten, men hvordan gør jeg?


Skriv et svar til: Påstand og belæg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.