Matematik

Ligninger y=ax, ax+by+c, y-y0=a(x-x0)

15. september 2014 af ShadH - Niveau: B-niveau

Jeg sidder med en opgave jeg virkelig ikke kan finde ud af. Jeg har lavet lidt, men det har alt sammen været med en lærer. Problemet er at min lærer var smuttet til den tid jeg havde lavet del af skemaet, så da jeg kom til næste var jeg igen forvirret. Jeg er heller ikke sikre om mine forklaring, og for at gøre det sværere har en af mine venner fået linjen n (den del jeg troede jeg var mest sikker på) til noget andet end jeg har, hvilket kan betyde jeg muligvis har gjort noget forkert. Nogle som kan hjælpe?

Opgavebeskrivelse: "I nedenstående skema er angivet ligningen for en linje m. Du skal udfylde skemaets tomme felter, som bl.a går ud på at finde ligning for en linje n, der er parallel med m, gennem det givne punkt."

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

En linie, der er parallel med en given linie, har samme hældningskoefficient som den givne linie.


Svar #2
15. september 2014 af ShadH

Den del har jeg fanget. Det er hvorvidt resten er korrekt (altså at man indsætter punkter på x0 og y plads). Mens jeg har fået linjen n til at give: y-2 = 2(x-1), har min ven fået den til at give y = 2x. I så fald at det er korrekt: hvorfor?


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

I den første skal man bestemme en linine parallel med linien y = 2x - 7 gennem punktet (1 , 2) . Linien har derfor en ligning af formen  y = 2x + b . Da punktet (1 , 2) skal ligge på linien, bestemmer dette konstanten b:

        2 = 2·1 + b

dvs b = 0 . Ligningen for den parallelle linie er derfor   y = 2x  .

     


Svar #4
15. september 2014 af ShadH

Er dette så rigtigt gjort, forklaret og regnet (mere specifikt: har jeg isoleret helt korrekt? Jeg er lidt i tvivl)

Vedhæftet fil:1.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
15. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Ligningen i den anden opgave er ikke korrekt. Den givne linie har ligningen y = -(2/3)x - (1/3) , og den nye linie skal gå gennem punktet (3 , -1) . Den nye linie skal være parallel med den givne linie, så den skal have samme hældningskoefficient som den oprindelige linie. Du har skiftet fortegn på hældningskoefficienten, så dit resultat er ikke korrekt.


Svar #6
15. september 2014 af ShadH

#5 

Jeg kan ikke helt følge dig. Som skrevet har jeg plusset 3y på begge sidder og divideret det med 3.

2x divideret med 3 er jo 2/3x og ikke -2/3x


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#6

Den søgte linie skal være parallel med den givne linie, så dens ligning har formen

        y = -(2/3)x + b

Da punktet (3 , -1) skal ligge på linien skal der da gælde

        -1 = -(2/3)·3 + b ,

dvs.

        b = 2 - 1 = 1 .  Liniens ligning er derfor

        y = -(2/3)·x + 1 .


Svar #8
15. september 2014 af ShadH

Undskyld jeg spørger så meget. Jeg er måske for træt efter at havde lavet både dansk og (det er den sidste opgave) matematik færdigt i løbet af den her dag.

Men den givne linje, m, er jo ikke oplyst til at være -2/3x + b. Den er oplyst til at være 2/3x + 1/3x, som jeg sagde før.

Hvor bliver det da oplyst til at være y = -2/3x+b?


Brugbart svar (0)

Svar #9
15. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

I det vedlagte i #0 står der til venstre for 2. række at y = -(2/3)x - (1/3) .


Svar #10
15. september 2014 af ShadH

Du har fuldstænding ret. Det var derfor jeg ikke kunne forstå hvad der foregik.

Dette er min fejl. Jeg har ikke fået opdateret min situation.

Jeg snakkede med en ven som fortalte mig at man ikke skulle gange -3y med -1/3 men i stedet for plusse -3y på begge sidder af lighedstegnet, således at der stod 3y = 2x+1, hvorefter man dividere det med 3.


Svar #11
16. september 2014 af ShadH

Har jeg fået regnet rigtigt her? Jeg tror ikke det er.

Vedhæftet fil:3.png

Brugbart svar (0)

Svar #12
16. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#11

Nej, det er ikke rigtigt. Det går galt allerede i 2. linie, hvor du dividerer med 2 på hver side men undlader at dividere b med 2.

I denne opgave er der givet en linie m med ligningen   y-4 = -(1/2)·(x-3) , og man skal bestemme ligningen for den linie n, der er parallel med m og som går gennem punktet (2 , 6) .

Linien m har hældningskoefficient -(1/2), så n har ligningen

        y - 6 = -(1/2)·(x - 2)

Eller, linien m har hældningskoefficient, så n har en ligning af formen

        y = -(1/2)·x + b

og da punktet (2 , 6) ligger på linien, har vi

        6 = -(1/2)·2 + b , hvoraf

        b = 7 .


Svar #13
16. september 2014 af ShadH

Jeg fandt denne hjemmeside http://uvmat.dk/jr/mathpub/anageo/pl2par.htm. Den er meget nem at bruge og metoden er i sidste ende den samme som din, bare hvor man forholder til hældningen og ikke andet.

Hvis den er til at bruge så har jeg nok forstået alt indefor linjen n


Svar #14
16. september 2014 af ShadH

Jeg har nu valgt at bruge hjemmesiden og er kommet frem til dette. Er jeg på rette spor?

REDIGERET: Filen blev ikke vedhæftet af en eller andet grund. Jeg prøver igen.


Brugbart svar (0)

Svar #15
16. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#14

Jeg har ingen anelse om, hvad du er nået frem til.


Svar #16
16. september 2014 af ShadH

Den burde blive vedhæftet nu.Beklager den tekniske fejl.

Vedhæftet fil:5.png

Brugbart svar (0)

Svar #17
16. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#16

Hvis det skal forestille at være nogle af de samme opgaver, kan du vel se ved at sammenligne med #7, at den opgave er forkert besvaret. Der ser også ud til at være udregninger til en opgave, der ikke er med i det vedlagte.


Svar #18
16. september 2014 af ShadH

Jeg prøver lige at vedhæfte hele skemaet i PDF. Scroll ned til "Opgave 526". Der kan du ser hvad der foregår.

Jeg vil bare gerne vide om min fremgangsmåde er korrekt. Jeg er desperat efter at blive færdig så jeg kan få afleveret denne aflevering.

Umiddelbart ser det rigtigt ud sammenlignet med #7


Svar #19
16. september 2014 af ShadH

Glemte at vedhæfte den... Jeg er en smule træt, kan man måske bemærke.

Vedhæftet fil:Matematik 2g 2+3.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #20
16. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du kan altid selv prøve efter, om det givne punkt ligger på den fundne linie ved at indsætte punktets koordinatsæt i liniens ligning.


Forrige 1 2 Næste

Der er 27 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.