Matematik

95% Konfidensinterval - dobbeltbestemmelse.

17. september 2014 af lisehaaber (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har en opgave i statistik (går på bioanalytikeruddannelsen), som volder problemer.

Jeg skal lave et 95% Konfidensinterval ud fra middelværdien på to målinger (en dobbeltbestemmelse). Hvordan søren gør jeg det. Kan godt finde ud af at lave et konfidensinterval, men er i tvivl om hvordan jeg gør når det er en dobbeltbestemmelse.

Jeg har allerede (på baggrund af 7 målinger og den sande værdi) udregnet SD, middelværdi, CV% og lavet en t-test, men er i tvivl om hvilke tal jeg skal bruge i formlen til Konfidensintervallet. Har desuden facit, og kan se at jeg gør noget forkert.

fx. hvilken værdi for frihedsgrader skal der bruges, den der knytter sig til de to målinger, den der knytter sig til de 7 (først foretaget) målinger eller en for 2 + 7 dvs. 9 målinger??

Det samme med SD? SD af de 2 målinger, af de 7 eller 9??

Vedhæftet fil: statistik_opgave.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2014 af peter lind

Hvad mener du med 95% -K.I. ?

Jeg synes det er vanvittigt at lave konfidensinterval på kun to målinger. Det er alt for usikkert

Du skal bruge t(2-1) 12,5%


Svar #2
17. september 2014 af lisehaaber (Slettet)

95% Konfidens Interval, dvs. et interval hvor analyserne med 95% sikkerhed ligger indenfor. Syns også det virker underligt, men ikke desto mindre er det det der står i opgaven at jeg skal... :S


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. september 2014 af peter lind

Det betyder at du deler de resterende 5% ud på hver side af konfidensintervallet


Skriv et svar til: 95% Konfidensinterval - dobbeltbestemmelse.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.