Dansk

sætnings analyse?

17. september 2014 af solsikke1 - Niveau: C-niveau

hej er der nogen der enkelt kan forklare mig hvordan man finder:

-inddirekte og dirkete objekt

- objektprædikat

- adverbialled 

-konjunktioner      

OG hvordan man kan skælne mellen kunkunktioner og adverbialled når man anlaysere


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. september 2014 af Stygotius

Du mener sikkert "sætningsanalyse.

Du mener sikkert "..........når man analyserer"

1.  Et direkte objekt er et genstandsled, dvs. det led/ord i sætningen som er genstand for den handling der ligger i udsagnsleddet.  "Peter spiser en is". Isen er genstand for "at spise" og er derfor genstandsled. 

2. Et indirekte objekt er et hensynsled, dvs. det ord som man gør noget "for" eller "til", -den der modtager noget på en eller anden måde. "han sendte sin mor et brev". Det er moren som modtager et brev, og hun er derfor det indirekte  objekt. "et brev" er jo så genstandsled.

"Vil du gøre mig en tjeneste" = vil du gøre en tjeneste for mig. Ordet "mig" er indireke objekt", og "en tjeneste" er direkte objekt   

3.  Et objektsprædikativ ("objektsprædikat" er forkert, men brugt af mange) er et ord som beskriver eller er identisk med det direkte objekt.  

I sætningen  "Hun kaldte ham et fjols" er "ham" jo direkte objekt (genstandsled) , og ordet "fjols" beskriver og går på det samme som objektet "ham".

"fjols" er derfor objektsprædikativ (= omsagnsled til genstandsled).

På samme måde er et subjektsprædikativ (omsagnsled til grundled) et led som beskriver og er identisk med subjektet (grundleddet"). Det har man på dansk næsten kun efter "er/var/har været"

Eks. "Hun er ret smuk" - "Han er min bedste ven"

4.  En konjunktion er et bindeord. Dets opgave er at forbinde ord eller sætninger. De mest almindelige er "og", "men", og "at ". "Han har både bil og cykel"  -  "Hun rejser til Tyskland, og hun besøger sin mor hvert år".

5.  Et adverbialled (eller "adverbial) er ét  ord  -eller en sætning  eller flere ord som tilsammen fungerer som et adverbium (biord), dvs. det siger noget om omstændighederne, -hvor, hvornår, hvorfor, hvordan noget sker.

Eks. Hun "ankommer sent på eftermiddagen"  -  "Hun tager det hele med ro"  -  Bogen ligger dér"  -  "Timen begynder nu"   -  "Han er ikke i skole fordi han er syg"  -  "Derfor gider jeg ikke"  -  "Hun arbejder meget hårdt"

Alt det understregede er adverbialled.


Skriv et svar til: sætnings analyse?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.