Matematik

integral

17. september 2014 af Problemsolver (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvad betyder det at arealet er afgrænset af x-aksen?


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det betyder, at x-aksen er en af de kurver, der afgrænser den punktmængde, hvis areal skal beregnes.


Svar #2
17. september 2014 af Problemsolver (Slettet)

Tak, vil det sige at jeg skal lave en funktion der rammer x-aksen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Jeg har ingen anelse om, hvad din opgave går ud på. Ofte er der tale om, at en figur afgrænses af grafen for en funktion, x-aksen og så måske et par rette linier parallelle med y-aksen.


Svar #4
17. september 2014 af Problemsolver (Slettet)

Det er lige præcis det jeg skal, jeg skal selv lave en funktion hvor den er afgrænset af x-aksen og 2 lodrette linjer. hvorefter jeg skal regne arealet ud.

Vil det sige at jeg f.eks. skriver en funktion for andengradsligning og derefter laver en ny funktion som afgrænser funktionen og derefter 2 lodrette linjer?

eller skal jeg lave en funktion og derefter sige f.eks. y=5 og de to lodrette linjer er f.eks. x=3 og x=5. og så regne arealet ud.


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Man kunne for eksempel betragte funktionen    f(x) = -x2 + 11x - 24    og så betragte punktmængden begrænset af grafen for f(x), x-aksen, samt linierne med ligningerne x = 3 og x = 5 . Mna kan så beregne arealet af denne punktmængde.


Brugbart svar (1)

Svar #6
17. september 2014 af PeterValberg

Det grå areal S er afgrænset af x-aksen (førsteaksen), grafen for f
samt linjerne med ligningerne x = a og x = b

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #7
18. september 2014 af Problemsolver (Slettet)

Tusind tak! nu giver det hele mening! :D


Skriv et svar til: integral

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.