Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Hvordan bliver jeg direktør

18. september 2014 af Sune1138 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg er færdig med min HTX her til sommer, og jeg er lidt i tvivl om hvad jeg kan vælge af uddannelse, jeg vil gerne være direktør for koncerner, og vil gerne have en form for HA-uddanelse og jeg mener jeg kan huske at en af HA'erne er designed til direktøre.

BTW det skal helst være i Kolding

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2014 af Moderatoren

1. Find ud af hvad en koncern er

2. Kig på forskellige koncerner og find ud af om du vil arbejde for dem

3. Se på hvad den enkelte direktør er uddannet som

4. Tjek evt. gamle stillingsopslag de har haft mht. ny direktør


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. september 2014 af Stats

Der findes ingen uddannelse, hvorpå man kan kalde sig adm. direktør. Jeg mener at man kan kalde sig det, hvis man er god til det man laver. Du kan faktisk både uden en uddannelse og med en uddannelse blive direktør. Hvis du skal vælge en uddannelse ville jeg også sige at du burde tage en HA...

Adm. Direktører bliver ansat pga. kompentencer og værdier de kan tilfører et firma og ikke pga. uddannelsen

Hvis det er pengene du går efter, så ville jeg anbefale dig at starte dit eget firma op. De store penge ligger i at du ejer et firma, og ikke at du er ansat af et firma...

Hvis jeg må spørge.. Hvorfor har du taget en HTX frem for en HHX? HTX er jo for akademikere..

Se eksempelvis på JYSK - Lars Larsen er grundlæggeren og ejeren af jysk. Lars Larsen tjener kassen. Hvori Jan Bøgh er adm. Direktør og får nok en fast løn + andre goder...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. september 2014 af Stats

Som supplement til #2, så har Lars Larsen igen uddannelse som svarer til en kadidat. Han blev uddannet i en manufaktur forretning.

Dette kunne haft været godt for ham, med en kandidat grad, for han begyndte at sælge dyre flyrejser i hans kæde...

Dyre flyrejser = Eksklusivt
Jysk = Discount

At proppe eksklusive varer i en discount forretning? Som man kan regne ud, så solgte han ingen flyrejser.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. september 2014 af MaibritG

Jeg er enige med udtalelsen i #2,

Adm. Direktører bliver ansat pga. kompentencer og værdier de kan tilfører et firma og ikke pga. uddannelsen

Men du kunne da overveje at læse HA på SDU i Kolding, der har følgende linjer: HA Entreprenørskab og innovation, HA Generel, HA Design samt HA International Business. Alle retninger giver adgang til en cand.merc, hvor det måske vil være mest ideelt for dig at vælge retningen "styring og ledelse".

Forvent dog ikke, at du efter endt uddannelse bliver direktør medmindre, at du står som arvning til en virksomhed eller, at du starter din egen.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. september 2014 af emul0c

Direktører har uddannelser der spænder ekstremt bredt, kommer an på den type virksomhed du vil arbejde for. En ting de alle dog har tilfælles er, at de alle (fleste) har læst økonomi i tillæg til deres øvrige uddannelse. HD finansiering, MBA eller lign.
Men det giver nok mere mening for dig at finde ud af hvad du synes er spændende.. Da det er temmelig urealistisk at blive direktør for en stor koncern kun på baggrund af din uddannelse!

Skriv et svar til: Hvordan bliver jeg direktør

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.