Matematik

Lang ligning

18. september 2014 af såenkelt (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvordan bærer jeg mig af med sådan en ligning:

5-(8x-7)+18x=31x-(90+28x)-45

Må jeg gerne sige 5-8x? og må jeg gerne sige 31x-90?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Hæv minusparenteserne og træk så sammen. Saml led med x på den ene side og rene tal på den anden. Isoler x til sidst.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. september 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Når du løser ligninger, så er det vigtigt, at du prøver at få en variable på en side of et tal på den anden side. Eksempelvis: 

5 - (8x-7) + 18x = 31x - (90+28x) - 45

5 - 8x + 7 + 18x = 31x - 90 - 28x - 45

10x +12 = 3x - 135 

7x + 12 = -135

7x = -147

x = -(147/7)

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. september 2014 af Ess (Slettet)

så x= -21 :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. september 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#3: Helt rigtigt! Kan du se metoden i det? 

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. september 2014 af Ess (Slettet)

Det var ikke mig der spurgte :D ville bare have at den stakkels person ikke tænkte -(147/7) whaat?, så forenklede det. men god forklaring (Y)


Brugbart svar (1)

Svar #6
19. september 2014 af PeterValberg

#2 Læs lige [ betingelserne ] især punkt 2 under "Besvarelse af indlæg"

Lad, for så vidt muligt, være med at give endelige svar.
Ofte er et hint meget mere værd for spørgeren end at få svaret serveret.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. september 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#6: En ting jeg STADIG IKKE FORSTÅR er, om det med ikke at give alt for detaljerede besvarelser er et "råd" eller en "lov". Fra mit synspunkt, så vil jeg sige, at det ikke er effektivt at give en person hints, når det er metoden/det basale, han har vanskeligheder med. 

Derudover, så vil jeg lige høre om det er imod betingelserne, hvis man serverer en opgave, der metodisk minder meget om den, som brugeren selv spørger om, på et sølvfad? Jeg vil bare være sikker på, at der ikke er misforståelser mellem dig og mig, så jeg aldrig igen skal høre om disse betingelser. 

Bard


Brugbart svar (2)

Svar #8
20. september 2014 af PeterValberg

#7
Det vil altid være en overvejelse, hvor omhygglig man skal være i sit svar,
som udgangspunkt prøver jeg selv først med hints, råd og måske henvisning
til en video (ofte på FriViden.dk), - men jeg skal da gerne indrømme, at jeg
nogen gange vælger at servere løsningen, det kan ind i mellem være det bedste.

Det bør bare ikke blive reglen fremfor undtagelsen, at man giver løsningen.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (2)

Svar #9
20. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#7

Forskellige folk har forskellige metoder og fremgangsmåder, og det afhænger også af spørgsmålets natur, hvordan det kan være rimeligt at svare. Som en god regel i forbindelse med opgavespørgsmål bør man forvente, at spørgeren selv har tænkt over opgaven og forsøgt at løse den. Vi må som svarere formode, at spørgeren selv har de relevante bøger til rådighed og at det ikke skulle være nødvendigt at gengive længere udviklinger og formelsamlinger. Ofte starter jeg med nogle vink og stikord, der skulle sætte spørgeren i stand til at slå ned på de relevante afsnit i teorien. Nogle vil så nikke genkendende til det, mens andre vil melde tilbage med yderligere spørgsmål. Undertiden kan det udvikle sig til en længere udveksling, hvor spørgeren skridt for skridt får vink og råd til at komme lidt videre hver gang. Mange spørgere er selv interesseret i blot at få et lille skub til at komme i gang uden at få den færdige opgaveløsning serveret.

På den anden side er der også spørgere, der vedhæfter en komplet opgavesæt uden noget selvstændigt input i forventning om, at en færdig bsvarelse kommer den anden vej. Her plejer jeg at bede spørgeren om at fremlægge sine egne tanker og fremgangsmåder for opgaverne eller om at specificere, hvor der er problemer.


Brugbart svar (0)

Svar #10
20. september 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#8 og #9: Jeg siger mange gange tak for Jeres meget detaljerede svar! Jeg vil helt klart have de metoder,  som i foreslår i baghoved i fremtiden, når jeg besvarer indlæg her på SP.

Bard


Skriv et svar til: Lang ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.