International økonomi

HURTIG HJÆLP

18. september 2014 af arianad (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Sidder fast med en opgave om Tysklands makroøkonomiske politik..

Spørgsmålene forlyder:

"Describe the macroeconomic policy, which the (german) government is pursuing. How would you consider the governments economic policy in terms of it being more demand-oriented or supply-oriented?

Jeg har googlet, og fundet nogle gode kilder, men jeg er meget forvirret over hvilken politik de føre, da det jo afhænger af ECB. Håber der er nogle derude der kan hjælpe. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. september 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Arianad,

Er det fiscal policy eller monetary policy, du spørger om?

Ringer "Expansionary monetary policy vs. Contractionary monetary policy" nogle klokker? Både EU og Tyskland benytter jo den først nævnte, da de vil øge den økoonomiske vækst via "consumption" mens de sørger for, at CPI, savings rates, og inflation holdes nede.

Da renterne for lån o.s.v. er lave vil kapitale investerninger jo også stige. Dette vil altsammen bruges til at "bekæmpe" inflation og den igangværende recession.

Så jeg vil overordnet kalde denne for en mere "supply-side oriented", da EU og Bundesbanks stadegi jo netop er at få økonomien igangsat via en øget "supply" af penge, der dermed teoretisk set skulle stige forbrugernes demand.

Just my two cents. Håber, du kan bruge det til noget.

Bard   


Svar #2
19. september 2014 af arianad (Slettet)

Bard,

Det er monetary policy jeg spørger om. :-)

Mange tak for hjælpen - jeg kom også frem til at det var mere "supply-oriented"

-A


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. september 2014 af BadBoyBard (Slettet)

O.K. - det' godt. Selv tak. 

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. september 2014 af Walras

#1 Det er da noget værre vrøvl. Lave korte renter vil over tid føre til øget inflation, fordi det får efterspørgslen til at stige i samfundet (igennem substitutions, indkomst og formue-effekterne).

Since the german government doesn't have any influence on the monetary policy of the ECB, the question must relate itself to the fiscal policy. As you should know, Angela Merkel and the german government is often critized of being too lean on public consumption. Advocats of the policy are of the opinion that savings are crucial to reduce public debts of the contries in the Euro zone. This is a very supply-oriented policy! Lower public debts reduce interest rates on government bonds (because of a lower risk premium) and this may, in turn, better the chances of capital inflows.   


Skriv et svar til: HURTIG HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.