Fysik

Universalindikators farve ved pH-værdier

19. september 2014 af pingvin44 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. 

Jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal løse denne opgave:
 

Opskriften på en universalindikator lyder: Opløs 0,1g phenolphtalein, 0,3g methylorange, 0,2g methylrødt, 0,4g bromthymolblåt og 0,5g thymolblåt i ½ liter ethanol.

Anslå ved hjælp af figuren, hvilken farve denne universalindikator vil få ved følgende pH-værdier:

a) pH=1
b) pH=4
c) pH=7
d) pH=10
e) pH=13


Tusind tak på forhånd! :-)
 

Vedhæftet fil: figur.png

Svar #2
19. september 2014 af pingvin44 (Slettet)

Forstår ikke helt, hvad du vil med linket. Der står jo, at jeg skal bruge min egen figur til at bestemme farverne. 

Så hvad vil du have mig til at gøre med linket? :-)

Og hvad mener du med "Husk at justere farverne på din skærm" ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. september 2014 af hesch (Slettet)

#2: Figuren viser farverne, som funktion af pH, for forskellige bestandele i universalblandingen. Ud fra figuren skal du så "anslå" resulterende farver i universalblandingen. Du skal så at sige blande/addere de forskellige farver "i hovedet", og forestille dig den resulterende farve.  

Kan du det ? Har du erhvervserfaring som maler, eller er du kunstmaler, der kan blande farver i hovedet ?

Linket viser den resulterende farve. Du behøver ikke "forestille" dig farven længere.

Sidste linie:  Hvis du skal navngive farverne, som du ser i linket, er det jo vigtigt, at din skærm er justeret til visning med god farveægthed. Farverne er ikke bare rød/grøn/blå. Der er nuancer som vissengrøn, turkisblå, osv. Du tager fejl af nuancerne, når det du ser på ikke er farveægte.


Svar #4
19. september 2014 af pingvin44 (Slettet)

Okay, så jeg kan fx godt sige: 

ph=1 rød

ph=4 lys orange

ph=7 lys grøn

ph=10 grå blå

ph=13 mørk kongeblå

???

Jeg troede nemlig at jeg skulle bruge udtrykkene "methylorange", "thymolblåt" osv. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. september 2014 af hesch (Slettet)

#4:  Ja, sådan har jeg forstået opgaven.

Når du køber fx en rulle lakmuspapir, er farverne påtrykt æsken ( fx som i linket ).  Der hersker så ikke så meget tvivl om navne som "lys grøn", osv.  Man stikker bare lakmuspapiret hen til farveskalaen, og finder man et "match", aflæser man tilsvarende pH-værdi.


Svar #6
19. september 2014 af pingvin44 (Slettet)

Okay, tak for hjælpen i hvert fald! :-)


Skriv et svar til: Universalindikators farve ved pH-værdier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.