Matematik

Vektor ... Bestem tallene s og t

19. september 2014 af Lenedj (Slettet) - Niveau: A-niveau
Jeg kan ikke få min beregning til at stemme overens med med facit s=3 og t=4 . Har løst opgaven grafisk og her stemmer svar med facit.
Jeg har forsøgt at lave beregningen ud fra metoderne i følgende tråd: https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1226773.
Om jeg bruger metode i svar #1/#5 eller metode i svar #2 / #6, havner jeg med samme resultat, så er det den valgte metode eller er det mine beregninger der driller.
Vedlagt billede af opgave og mine beregninger.

På forhånd tak.
Vedhæftet fil: image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. september 2014 af peter lind

Kan vi ikke få hele opgaven ?


Svar #2
19. september 2014 af Lenedj (Slettet)

Hej Peter.

Det burde være de to øverste linjer på mit håndskrevet billed.
Men her en kopi fra bogen..
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. september 2014 af peter lind

Gang de to vektorer med s og t. Læg resultaterne samme. Det skulle så give vektor c. Du kan så finde to ligninger til bestemmelse af s  og t idet x koordinaterne på den ene side af ligningen skal være ens og tilsvarende for y koordinaterne


Svar #4
19. september 2014 af Lenedj (Slettet)

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår, så mener du at jeg havner med to ligninger: 1s+2t=5 og -2 s +4t= -22.
Omskriver derefter 1s+2t=5 til 2 s+ 4t = 10. Addere de to, så jeg får 8t=-12. T=-1,5... Indsætter -1,5 i -2 s +4t= -22 og ender med s=8.....

Hvis det er det, er det afprøvet og giver ikke det ønskede resultat. Hvis du har andet i tankerne, har jeg simpelthen brug for bedre forklaring..... Har siddet med opgaven i utallige timer, læst teori op, og ikke blevet klogere.

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. september 2014 af peter lind

Det er det jeg havde i tankerne. Du har en fortegnsfejl s+2t=-5


Svar #6
19. september 2014 af Lenedj (Slettet)

Ved slet ikke hvad jeg skal sige, alt imens, at jeg bander over et fortegn..... Men tak...nu fik jeg den rigtige løsning:-)

Skriv et svar til: Vektor ... Bestem tallene s og t

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.