Fysik

Impuls?

19. september 2014 af Yofo (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej allesammen! 

jeg har et spørgsmål, som jeg gerne vil have forklaret: Hvordan kan man vise, at vinkel B0C=90 (her regner jeg med, at man skal se på billedet forneden?), hvis stødet er elastisk? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Prøv at forklare hele opgaven. Hvad står de forskellige vektorer for?


Svar #2
19. september 2014 af Yofo (Slettet)

Altså, vi får dette at vide: Vi har nogle kugler, og under deres fald er de kun påvirket af tyngdekraften, og da deres udgangshastigheder er vandrette, rammer de gulvet samtidigt. Da kuglernes vandrette hastighedskomposanter er konstante, vil vektorerne OB, OC, OD og OE derfor repræsentere kuglernes hastigheder lige efter stødet. OA repræsenterer første kugles hastighed lige før stødet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Men hvorfor skulle OB og OC så være vinkelrette på hinanden? Skulle de ikke snarere have samme y-komponent? Hvorfor peger de i modsatte x-retninger?


Svar #4
19. september 2014 af Yofo (Slettet)

glemte at sige, at det er udfra et forsøg, hvor man har en sliske og to forskellige kugler: en glaskugle og en stålkugle. glaskuglen står for enden af slisken, og når man slipper stålkuglen, og den triller ned af sliske rammer den glaskuglen for enden, og de to går så i hver sin retning.


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Prøv at forklare hele opgaven eller forsøget. Hvad er B, C, D, E? Hvad er masserne for kuglerne? Viser figuren hastigheder i vandret retning?


Svar #6
19. september 2014 af Yofo (Slettet)

har lige fundet ud af det selv, men ellers tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Impuls?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.