Dansk

Fortolkning af solnedgang

20. september 2014 af D2508 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej folkens :) 

Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvad betydningen for en solnedgang er på et maleri? 
er selv kommet frem til at det er poetisk/romantisk da, min opgave har noget med romantikken at gøre :)

(har vedhæftet billedet/maleriet, så i kan se hvad det er jeg mener :) ) 

Vedhæftet fil: mand_kvinde_maanen.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Det skal vist forestille Månen.

Med en google-billedsøgning finder man frem til, at det er et maleri af Caspar David Friedrich, som hedder "Mann und Frau in Betrachtung des Mondes".

Fra Wikipedia:

"Bare oak trees and tree stumps, such as those in Raven Tree (c. 1822), Man and Woman Contemplating the Moon (c. 1833), and Willow Bush under a Setting Sun (c. 1835), are recurring elements of Friedrich's paintings, symbolizing death.[55] Countering the sense of despair are Friedrich's symbols for redemption: the cross and the clearing sky promise eternal life, and the slender moon suggests hope and the growing closeness of Christ"


Svar #2
20. september 2014 af D2508 (Slettet)

altså der står månen, men det ligner nu mere en solnedgang, da den har de der røde/orange farver... 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. september 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Altså. Maleriets titel er "Mann und Frau in Betrachtung des Mondes". Det betyder da vist noget i retning af "Mand og kvinde der betragter Månen"


Skriv et svar til: Fortolkning af solnedgang

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.