Studievalg og videregående studie

Hjælp til valg af studieretning.

20. september 2014 af SarahMarina96 (Slettet)
Hej med jer!
Jeg står over for det problem, at jeg om små 2 uger skal beslutte en endelig studieretning på gymnasiet.

Det lyder måske ikke lige umiddelbart som en reel problematik, men nu skal i høre...

Jeg har i folkeskolen altid været elendig til de naturvidenskabelige fag.. Fysik, kemi, geografi you name it.. Det sagde mig absolut intet(Skal dog påpege at det ikke galdt biologi), og jeg var ikke spor glad for min lærer, men så kom jeg på gymnasiet, og det har virkelig bare fanget mig. Jeg ELSKER naturvidenskab, dog er det også enormt svært for mig, men interessen er der klart.

Jeg vil hjertens gerne læse medicin i fremtiden, og jeg ved godt at det er svært at blive optaget, det er egentlig ikke det mit spørgsmål drejer sig om.

Jeg er altid kommet nemt til samfundsfag, og jeg får også relativt gode karaktere. Så er mit spørgsmål til jer.. Ville det være strategisk klogt at jagte gennemsnittet, da det netop er det der bliver lagt vægt på, på medicinstudiet, og så efterfølgende supplere nogle fag på evt. VUC, fordi mit gennemsnit jo bliver "låst", når jeg færdiggøre 3.g. Eller om jeg bør vælge den bioteknologiske linje, som jeg synes er rigtig interessant, men også virkelig hardcore, i og med jeg heller aldrig har været en haj til matematik, men igen, har fagene virkelig formået at fange mig, også matematik!

Med det sagt, ville jeg jo selvfølgelig ikke komme igennem den samfundsfaglige linje, uden udfordringer, og jeg synes da også samfundsfag er meget interessant, men jeg VED jeg vil læse medicin i fremtiden, og det er jeg afklaret med.

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2014 af Stats

Man bør ikke jagte det uopnåelige...

Hvis du ikke er god til kemi, fysik og matematik, så spørg dig selv om du bør tage medicin studiet..
Mange kæmper om at få den perfekte karakter til medicin studiet, hvilket også er dejligt. Men der er ikke pladser nok, til alle kan komme ind. Hvis du mener at du kan blive en haj i de fag, så bør du prøve at opnå drømmen. Men hvis ikke, så prøv at se om der er nogen andre områder der interessere dig....

Det er syndt hvis du kommer ind, frem for en der er bedre og mere motiveret, og som kan gennemføre studiet, og bliver fravalgt frem for dig. Og efter et halvt års tid, så dropper du ud...

Jeg syntes du burde vælge den bioteknologiske linje eftersom du mener du er en haj i dette fag.. Valg de fag du mener, du kan få højest karakter i. Det er som regel også der dine interesser ligger

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. september 2014 af Joe11111 (Slettet)

Ved ikke hvilken gymnasium du går på men hvad med linjen Biologi A, Kemi B og MAt B (den udbydes på min og mange andre) Så kan du hæve matematik til A . 

Hvis du tør springe ud i det synes jeg du skal prøve. Men du skal KÆMPE FOR DET! :) 

EN anden ide kunne være at tage linje som SamfA, MatB - høve matematik til A og vælge kemi og fyik på B-niveau, fordi det er altid godt at have noget man er god til på et højt niveau tænker jeg. Men hvad er det præcist for noget medicin er det til læge? eller bioanalytiker? eller andet?

En tredje og VIGTIG ting!! Jeg har nyforelsket mig i fysik da jeg før sommerferien var på efterskole og også her i gymnasiestarten :) - tager også den naturvidenskabelige vej! Men jeg skal kæmpe ligesom dig :) - Du er ikke alene, snak med til gymnasievejleder tænker jeg er det bedste. 


Skriv et svar til: Hjælp til valg af studieretning.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.