Fysik

Lodret reaktionskraft

21. september 2014 af flopper (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg sidder med denne opgave;

 En stuntman kører en bil med masse M=2 ton op ad en rampe med en hældning på α=25° i forhold til vandret. Hældningen går et sted brat over til at være vandret, og bilen fortsætter fra dette punkt sin bevægelse ud i luften. Det øjeblik hvor bilen forlader rampen, svarer til tiden t=0. Bilens fart er da V0=120 km i timen. Se figuren ovenfor. I opgaven betragter vi bilen som en punktmasse og ser derfor bort fra luftmodstanden. Vi anvender desuden et koordinatsystem hvor x og y betegner den vandrette henholdsvis lodrette komposant af bilens bevægelse. 

d)  Bilens lodrette hastighed nedbremses til nul af bilens affjedring, når bilen rammer rampen. Nedbremsningen sker over en tid Δt=0.16s. Estimer hvor stor en gennemsnitlig lodret reaktionskraft fra rampen bilen er udsat for under nedbremsningen. 

Jeg har regnet ud at Vy lige før bilen rammer rampen er -14 m/s. Så det jeg skal er at finde ud af hvilken kraft der gør at hastigheden går fra -14 til 0 på 0,16 sekunder - eller hvad? Og hvordan?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. september 2014 af hesch (Slettet)

Bremseaccelerationen, a = -14 m/s / 0,16 s    ( gennemsnitlig ).

Freaktion = m * a


Svar #2
21. september 2014 af flopper (Slettet)

Okay mange tak 


Skriv et svar til: Lodret reaktionskraft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.