Studievejledning

EUX vs. STX

21. september 2014 af Kim777 (Slettet)
Hej.

Jeg har et spørgsmål. Jeg opstiller lige et eksempel, som omhandler mit spørgsmål:

En person ønsker at blive dyrlæge, men ønsker ikke at tage en STX. Der er for nyligt blevet lavet en uddannelse kaldet EUX, som er en uddannelse der giver personer med en erhvervsuddannelse mulighed for at tage en gymnasial uddannelse. Spørgsmålet er da; vil en EUX blive prioriteret anderledes i forhold til en STX, i forhold til universitetets optagelseskrav. Hvis nu de stod med 2, én med STX og en med EUX, tror I så de ville vægte en EUX højere eller lavere end en STX, og hvorfor?

Håber det giver mening.

På forhånd tak.

Svar #1
21. september 2014 af Kim777 (Slettet)

Og hvis nu ikke EUX har samme muligheder for at få de fag det kræver, hvordan vægtes det så, at have suppleret op med fag på aftenskole efterfølgende?

Brugbart svar (1)

Svar #2
21. september 2014 af MaibritG

Du kan ikke sammenligne EUX (en håndværker-HTXlight) med STX. EUX målretter sig mod, at håndværkere under deres håndværkeruddannelse kan slippe for det adgangsgivende kursus, hvis de senere hen vil være ingeniører eller lignende. Måske, at det kan være relevant for dyrpasseren, der så senere vil være dyrlæge. Det kan give bonuspoints ift. en kvote 2-ansøgning, men der skal forsat suppleres, da de specifikke adgangskrav er matematik A, fysik B og kemi B + et højt karaktergennemsnit på 11,0 (2014-tal)

Dertil kommer der den store problematik med netop EUX-eleverne og deres praktikpladser, så spørgsmålet er om den "nemme vej" ikke er at vælge matematisk linje eller biolinjen på HTX (gymnasiet).

Og hvis nu ikke EUX har samme muligheder for at få de fag det kræver, hvordan vægtes det så, at have suppleret op med fag på aftenskole efterfølgende?

Man kigger ikke på om fagene er taget som supplering, men om de er bestået med minimum 6,0 i gennemsnit for de specifikke adgangskrav.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: EUX vs. STX

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.