Matematik

Optimering

21. september 2014 af Manu0407 (Slettet) - Niveau: B-niveau

I afsætningsfunktionen A(X)=4500-60x er A(x) antallet af øl, og x er prisen i kroner pr. stk. 

Jeg skal først forklare hvad A(x) viser - kan det passe, at A(x) udtrykker fortjenelsten? 
(jeg bliver forvirret over hvad 4500 og 60x er i denne ligning?)

Herefter skal jeg så opstille en funktion, O(x) ud fra A(x), som skal angive omsætningen som funktion af x. Samt beregne ølprisen, som giver størt fortjenelste. Svarer dette til at finde et toppunkt? 

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

A(x) er afsætningsfunktionen. Det er jo forklaret i opgaven, at A(x) er antallet af øl, der sælges, nr prisen pr øl er x.

Omsætningen er antal øl gangen med prisen for 1 øl, dvs.

        O(x) = A(x) · x .

Hvis der er størst fortjeneste, hvis der er størst omsætning, skal man løse ligningen O '(x) = 0 .


Svar #2
21. september 2014 af Manu0407 (Slettet)

Ja, det ved jeg godt, men jeg synes det virkede mystisk, at man skal forklare A(x) når det er beskrevet i selve opgaven... Men kan du måske forklare mig hvad 4500 og 60x står for?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Hvis man forærer øllet væk er afsætningen 4500 øl, og hvis man forøger prisen for 1 øl med 1 kr, går afsætningen ned med 60 øl.


Skriv et svar til: Optimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.