Dansk

Lyriske jeg

22. september 2014 af Malene121 - Niveau: A-niveau

Hvad menes der med det ''lyriske jeg'', i den sammenhæng skal der skrives en litterær artikel ud fra et digt..

Nogle der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. september 2014 af Stygotius

Det er det samme som et digts "persona", dvs. den person som optræder i digtet.

Det behøver jo ikke være den samme som digteren.

Hvis der står i et digt f.eks. "Jeg sidder på et værtshus og drikker" betyder det jo ikke at digteren har siddet på et værtshus.


Svar #2
22. september 2014 af Malene121

Hvis jeg ikke kan sige ''digtet er fortalt af en jeg-fortæller'' hvordan kan jeg forklar det så i min stil?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. september 2014 af Stygotius

Et digt bliver ikke "*fortalt".

Dit spørgsmål er uforståeligt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. september 2014 af Hansihh (Slettet)

2# Sig der indegår jeg fortæller i digtet, altså at fortælleren ikke siger han/hun, men jeg. Sprogligt kan man ikke sige '''digtet er fortalt af en jeg-fortæller''. Lyriske jeg, er når digteren bruger ''jeg'' og nærmest/muligvis ikke andet.


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. september 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Hej.

Jeget er i lyrisk forstand, det subjekt fra hvem digtet udtrykker sig.                                                                     Det er den centrale stemme i digtet.

Prøv, at skrive hvilket digt dette drejer sig om.

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. september 2014 af Stygotius

Der er noget man har fået helt galt fat på her.

En jeg-fortæller er en der fortæller noget. Det er noget man har i en historie hvor noget bliver fortalt..

Men mindre der er tale oom et fortællende digt (sjældent, - -folkeviser, sange, ballader, viser) findes der ingen "fortæller" i et digt og altså heller ingen "jeg-.fortæller"


Skriv et svar til: Lyriske jeg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.