Fysik

vandets fordampningsvarme, resultatbehandling

22. september 2014 af yasminadem (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har virkelig brug for hjælp til at komme igennem resultatbehandlingen i min rapport. Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal gøre.

Rapporten er vedhæftet

Det haster virkelig!

Og jo, jeg har allerede oprettet et forum med netop dette, men fik ikke svar, så prøver igen.


Svar #1
22. september 2014 af yasminadem (Slettet)

Jeg har virkelig brug for hjælp, er der ikke én der gider svare???


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. september 2014 af hesch (Slettet)

Du har fået plottet en  ( Δm , E )-karakteristik.

Din lineære regression: f(x) = E(Δm) = 35280*Δm - 215,142 J.

Hældning = dE/dm = 35280 J/kg, hvilket så er vandets målte fordampningsvarme.

Den rigtige værdi er omkring 2257000 J/kg, så der er et eller andet galt ( en faktor 0,0156 ). Mit gæt er, at dyppekogerens effekt på 3,18 W er helt forkert. ( Min elkedel er på 2000 W ).

318 W lyder mere rimeligt. Din måling bliver så en faktor 1,56 forkert, hvilket i fejlkilder kan forklares med, at den tilførte elektriske effekt bruges til mere og andet, end at fordampe vand  ( afgivelse af varme til omgivelser ).


Brugbart svar (1)

Svar #3
23. september 2014 af hesch (Slettet)

#2:  Moralen er, at det gør ikke noget, at have en fornemmelse af, hvor meget 1 W er (og andre størrelser)

Hold omkring en 10W modstand, og afsæt en effekt på 1 W i den:  Du kan mærke, at den bliver varm, men kan sagtens holde om den, og den kan ikke koge vand, heller ikke hvis du afsætter 3,18 W i den.  Det er sådan en "hands-on" oplevelse, der øger forståelsen af fysik.  ( Det er ikke en bebrejdelse, rettet mod dig, men mod fysikundervisningen ).

Denne fornemmelse gør, at man ikke rigtig tror på, at en dyppekoger kan have en afgiven effekt på 3,18 W.


Svar #4
23. september 2014 af yasminadem (Slettet)

Tak!

Min lærer har nævnt noget omkring dyppekogeren, da der var mange andre, der også fik lidt "dårlige" svar.


Skriv et svar til: vandets fordampningsvarme, resultatbehandling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.