Kemi

Projekt om Argentum (sølv), Emner?

23. september 2014 af Bookeater - Niveau: 8. klasse

Hej

Er ved en aflevering i kemi, hvor jeg har fået tlidelt grundstoffet Argentum (Ag, Sølv). Men... Vi har fået kategorierne Egenskaber, Anvendelse, Opdagelse og Andet. I andet skal vi selv skrive alt nødvendig fakta ned. Hvilke emner synes i kunne være en god idé at skrive noget om? Jeg synes det er rimeligt svært at finde på så meget, idet meget af det der kan læses på nettet er skrevet i et sprog der for mig virker ret kryptisk, og noget som kun nørder forstår....

Har i et par emner og evt. hjemmesider der er til at skrive noget om, og læse om så det er forståeligt?

På forhånd tak

-Bookeater


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. september 2014 af Heptan

Alle emnerne lyder fine :-) jeg har bedst styr på egenskaberne, men det er sikkert nemt at finde noget om anvendelse eller "andet". Sølv har været kendt meget længe, så emnet "opdagelse" er måske ikke oplagt.

Det er nemt at fortælle om sølvs kemiske og fysiske egenskaber. Sølv er et overgangs- og ædelmetal, og står i samme hovedgruppe som kobber og guld. Ligesom de andre ædelmetaller finde det på metalform i naturen (mange metaller er ellers normalt bundet i mineraler). Det bruges ofte til fint bestik eller smykker, da det ikke reagerer med luft eller vand. Sølv er fast ved stuetemperatur, og grunden til at sølv er så skinnende er, at det reflekter synligt lys, og ikke korroderer. Sølv er ligesom andre tungere grundstoffer blevet dannet for rigtig mange år siden ved en såkaldt supernova (stjerneeksplosion).

Egenskaber (spørgsmål): Hvor mange protoner og elektroner har sølv? Hvad er smeltepunktet? Hvor mange elektronskaller har sølv? Er sølv magnetisk?

http://youtu.be/FSyAehMdpyI?t=4m26s

http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8lv


Skriv et svar til: Projekt om Argentum (sølv), Emner?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.