Dansk

Hvornår skal der - før/efter et ord?

23. september 2014 af Hansihh (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg ved ikke hvornår man tilfører - før et ord, men jeg ved at - er når der er sammenhæng mellem to ord, men hvad reglen er ved jeg ikke. Her er et eksempel: Ved brug af fartkort metoden som ..... inroducerede for klassen, gik det fremragende.

Jeg er i tvivl hvor vidt der skal være - mellem fartkort metoden.

Således at det bliver til ''ved brug af fartkort- metoden....''


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Man vil skrive fartkortmetoden.


Svar #2
23. september 2014 af Hansihh (Slettet)

Ok tak, men jeg ved stadig ikke hvornår der skal - før eller efter et ord

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. september 2014 af Andersen11 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. september 2014 af Stygotius

I stedet for at gentage et ord som indgår i to sammensatte navneord  sætter man en bindestreg i stedet for det ord som man udelader i det ene.

Hvis man udelader den første halvdel af det sammensatte navneord, sætter man en bindestreg foran den anden halvdel, og hvis man udelader den sidste halvdel, sætter man bindestreg  efter den første halvdel.

Eks.

En kommune  har måske en samlet børneafdeling og en ungdomsafdeling. Her går den sidste del, "afdeling" jo igen i de to ord.

Derfor kan man skrive "børne- og ungdomsafdeling".

I  f.eks. skolelæreren og skoleinspektøren går den første del, "skole" jo igen i de to ord, og man kan derfor skrive "skolelæreren og -inspektøren".

Bindestregen erstatter altså det ord man ikke skriver to gange.fordi det virker klodset og omstændeligt.


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. september 2014 af Stygotius

1. Sammensatte navneord skal ALTID skrives sammen i ét ord.

2. Hvad er en "fartkortmetode" ???


Svar #6
23. september 2014 af Hansihh (Slettet)

Fartkortmetode bruges i læsehastigheds test, som typisk bruges i starten af gymnsaium, med formålet at få eleverne til at læse hurtigere

Brugbart svar (0)

Svar #7
23. september 2014 af Stygotius

hmm...    ok, tak, men skulle eleverne mildest talt ikke have lært at læse når de er kommet i gymnasiet ??


Svar #8
23. september 2014 af Hansihh (Slettet)

7# Jo, men det gør lærerne for at kende elevernes læsehastighed, og hvor vidt personen forstår med denne læsehastighed, samt at forbedre hans/hendes læsehastighed.

Angående mit oprindelige spørgsmål, her er det jeg talet om, du snakkede ikke om det her: "Hvad er der?" spurgte Hanna. Hun ville gerne tale med ham ? om hvad vidste hun ikke på det tidspunkt.


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. september 2014 af Stygotius

Dit oprindelige spørgsmål ??    -hvilket spørgsmål ?

Det ser man ikke nogen steder.


Svar #10
23. september 2014 af Hansihh (Slettet)

9# helt oppe altså i 0# åbenbart var der to måder at sætte -


Brugbart svar (0)

Svar #11
23. september 2014 af Therk

Du kan indsætte en bindestreg (skriv venligst enten "-" eller bindestreg i stedet for tegnet; vi læser ikke bindestregen på samme måde som vi ikke læser "punktum") i et langt sammensat ord eller et sammensat ord med flere gentagende konsonanter. Eksempelvis "gløggglas" er pænere som "gløgg-glas" og "arkivar-vikar" er svært at læse uden bindestregen.

#8

[...]

Angående mit oprindelige spørgsmål, her er det jeg talet om, du snakkede ikke om det her: "Hvad er der?" spurgte Hanna. Hun ville gerne tale med ham ? om hvad vidste hun ikke på det tidspunkt.

Benyt nogle af dine skriftlige virkemidler som anførselstegn, kolon eller formateringsmidler som kursiv, fed,

citatfunktionen

eller andet. #8 er slet ikke til at læse.


Skriv et svar til: Hvornår skal der - før/efter et ord?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.