Dansk

Essay gennemgang

23. september 2014 af Grislingxxx (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej! 

Jeg sidder lige nu med et essay, om frihed og menneskets fremtid, og ville hører om der var nogle, som ville gå den igennem for mig..? Og se om den bare giver nogenlunde menning.. 

Jeg ville bliver meget glad, hvis i gad at hjælpe :) 

Her er den; 

Essay om frihed og menneskets fremtid  

Frihed er egentlig et spøjst lille ord. Det har jo utallige af betydninger, og er en meget værdifuld ting for os mennesker, for hvem vil ikke gerne have en smule frihed?

Tjo, det tror jeg såmænd vi alle sammen vil, i hvert fald på den ene eller den anden måde.

Og hvordan havde vores hverdag ikke set ud i dag, hvis ikke vi havde haft al den frihed vi har i dag? Hvis ikke bare vi kunne sige og skrive hvad vi vil, eller selv kunne bestemme hvad vi ville med vores liv. I dag er vi ikke bare født, til at dyrke jord hele livet, nej vi kan selv bestemme, hvad vi vil med vores liv.

Men hvordan mon det bliver i fremtiden? Kan vi her i Danmark efterhånden få mere frihed, uden det ryger fuldstændig ud af kontrol? Det ville selvfølgelig afhænge af, hvilken slags frihed vi ville blive pålagt…

Friheden her i Danmark er da fantastisk! - på nogle måder..  Det er dejligt, at vi har ytringsfrihed, så vi må skrive og sige hvad vi vil, men jeg mener helt klart også, at det har nogle konsekvenser.

Jeg forstår godt, at sådan nogle som medierne er glade for ytringsfriheden. Men jeg synes bare mange gange, at de bruger den decideret mod folk, ved at hænge dem ud på forsiden, sådan at de f.eks. kan sælge flere af deres aviser.

Jeg synes på en måde, at det er fuldstændigt respektløs over for de mennesker, som bliver hængt ud. Det får jo meget store konsekvenser for deres fremtid.. Men næsten hver gang der er en , som bliver hængt ud, undre jeg mig over, om personen egentligt har fortjent det?

På mange måder har vi vel også selv ansvaret for vores handlinger, som kan påvirke vores fremtid, har vi ikke?

I Danmark har vi jo mange former for frihed, som det langt fra er alle lande i verden som har. I mange af de muslimske lande, må pigerne ikke gå i skole eller få en uddannelse, hvilket jeg synes er meget “gammeldags” og uretfærdigt. Jeg kan ikke se nogen grund til, at kvinder skal nedgøres på den måde, som om de ikke fortjener det, for hvorfor gør de ikke det?

Jeg mener, at de stopper udviklingen ift. ting som ligestilling og kvinders rettigheder, og jeg forstår ikke, hvorfor de ikke kommer videre, men stadig lever i det 18. århundrede?

En af de friheder, som har haft meget betydning for mig, har været da jeg var 8 år gammel, og fik min første telefon. Nu kunne man selv ringe til sin mor eller far, uden at låne andres telefon. Man kunne ringe hjem når det skulle være, hvilket jo var en stor frihed..

I dag er telefonerne lang mere udviklet end dengang, og børn får jo nærmest stukket en IPhone i hånden, når de knap nok er begyndt i skole. Hvordan mon det bliver i fremtiden?

Og ved fremtidens børn overhovedet, er der engang ikke var noget som hed telefoner, eller at man engang kunne få telefoner med knapper på?

Det er desværre ikke altid vi har så meget, at skulle have sagt, ift. vores frihed og fremtid. Hvis der nu bliver født en baby i Danmark og en baby i Afrika, ville de jo ikke have de samme muligheder, for en lys og sikker fremtid, grundet deres kulturelle forskellige, og det synes jeg egentlig giver en noget at tænke over…. For skal det absolut være sådan?




 


Svar #1
24. september 2014 af Grislingxxx (Slettet)

Slet ingen som vil hjælpe? 


Skriv et svar til: Essay gennemgang

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.