Studievejledning

4000 mindre pladser!!!!

24. september 2014 af Savior123 (Slettet)

Hej folkens, 

hørte i dag, at man skære ned på 4000 studiepladser... Det gør mig sindsyg nervøs. Jeg vil meget gerne læse medicin i fremtiden, men ville lige høre om det nærmest bliver bliver umuligt at komme ind? Tror i evt. at med. studiet kommer til, at kræve et større karakter snit om 2 år? 

VH 

Savior123


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. september 2014 af JEEJ2008

Det bliver nok ikke lige medicin der skæres pladser på når universiteterne over de næste tre år skal fjerne 2363 pladser! Formålet med at skære pladserne, især på humaniora, er at få unge til at tage en anden uddannelse sådan at de ikke blot uddannes til arbejdsløshed.

Det er ikke umuligt at komme ind på medicin, men vi kan jo ikke alle sammen være læger. Ingen kan spå om snittet om to år, men mit bud er at det bliver højt som det plejer at være i og med at der er mange ansøgere til få pladser. Du har jo også optionen at prøve i kvote 2 også hvis du ikke ender med et højt nok snit.

Og evt. kan du måske som plan B finde noget hvor du kommer til at arbejde inden for medicinens verden der også er interessant og gør dig glad.

MVH.


Svar #2
24. september 2014 af Savior123 (Slettet)

#1  Tak for svaret. 

Jeg har og vil ikke have et plan B. Læger er mit eneste mål og jeg er sikker på jeg nok skal komme ind. Mht. til kvote 2 så er det altid en god smutvej ;)


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. september 2014 af Therk

#2

#1  Tak for svaret. 

Jeg har og vil ikke have et plan B. Læger er mit eneste mål og jeg er sikker på jeg nok skal komme ind. Mht. til kvote 2 så er det altid en god smutvej ;)


Kvote 2 er da en elendig 'smutvej', hvis du skal være sikker på at komme ind. Uden en plan B må du sørge for at have det gennemsnit der, til den tid, kræves.


Svar #4
27. september 2014 af Savior123 (Slettet)

#2 Ja det har du ret i, og jo det skal jeg nok sørge for. Man hører jo rygter om, at snittet vil stige yderligere de kommende år... Jeg går ud efter et snit der er højere end det krævende, da man aldrig kan forudsige hvor meget fx. med. studiet kommer til at stige med. 

Når det er sagt, så kan man næsten være sikker på, at i fremtiden kræver det langt mere for, at blive optaget på de fleste uddannelsespladser, da befolkningstallet stiger samt med at teknologien langsomt tager over arbejdspladserne. 

Så ja. Jeg er fuldstændig enig. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. september 2014 af Metapod (Slettet)

Chill og vælg Farmaci eller kemi :) 


Svar #6
27. september 2014 af Savior123 (Slettet)

Behøver ikke andres rådgivelse til hvad jeg skal vælge som uddannelse i fremtiden... men ellers tak.

Elsker Kemi til det yderste og det er et fag/uddannelse jeg repsektere meget men desværre er det ikke noget jeg kan se mig selv som... Det samme gælder for farmaci.


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. oktober 2014 af Dulugtergrimt

Forstår ikke hvordan du kan høre rygter om noget, som ingen ved noget som helst om. Medicin har fået så højt et snit at det snart stabiliserer sig.

Svar #8
02. oktober 2014 af Savior123 (Slettet)

#7 Nu er det nemlig sådan at det er ude i nyhederne og nyheden kan findes over alt... Det er ikke længere en rygte, men en fact. 

Det håber jeg også den gør. Snittet for at komme ind på med. studiet i KU topper op til 11.1... hvilke er kontroversielt til det yderste. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
02. oktober 2014 af Dulugtergrimt

'Man hører jo rygter om at snittet vil stige yderligere' - hvor i nyhederne? :))

Brugbart svar (0)

Svar #10
02. oktober 2014 af Dulugtergrimt

Jeg synes desuden ikke det er kontroversielt overhovedet, at snittet ligger, hvor det gør. Der er brug for dygtige folk, og det får man i de fleste tilfælde. Det er en naturlighed af det system vi har i Danmark, at visse uddannelser vil kræve høje snit.

Brugbart svar (0)

Svar #11
02. oktober 2014 af Metapod (Slettet)

Håber du får styr på din stavning til den tid. Ven.


Svar #12
03. oktober 2014 af Savior123 (Slettet)

#11 Undskyld er lidt lost... Forstår desværre ikke hvad du mener. 

#10 Ja, det har du ret i, men nu var det heller ikke sat i samfundets synsvinkel derimod min personlige.

BTW  http://jyllands-posten.dk/politik/ECE7048783/regeringen-er-klar-til-nedskaeringer-pa-universiteterne/  


Skriv et svar til: 4000 mindre pladser!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.