Debat

A-niveau på sidste år

24. september 2014 af Cisse12 (Slettet)

Hej!

Jeg har et spørgsmål om, hvorvidt det er muligt at vælge et ekstra mundligt fag til i 3. G uden at man har haft det før. Jeg har nu haft spansk i to år og er den dygtigste på mit hold. Jeg føler ikke at jeg får udfordring nok, da jeg også modtager ekstraundervisning og studerer lidt i min fritid. Jeg ønsker således at blive lært italiensk på mit sidste år, men er det lovligt, hvis jeg ikke har haft faget at hæve det til A-niveau på den måde? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Du kan søge ind på faget direkte på A på vuc.nu hvis du kan få en lærer til at fortælle dem at du evner at gennemføre det uden de forudgående niveuer. Du kan alternativt gøre det på aftenskole hvis det er ren interesse.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. september 2014 af MaibritG

Jeg vil primært sige nej, at det kan du ikke. Sandsynligheden for, at du kommer igennem VUCs "Individuel kompetencevurdering" er minimal, ISÆR når du vil springe både C og B-niveau over i et fremmedsprogfag på A-niveau. Derimod kan du sagten starte på Italiensk 0-B, som vil tage cirka et skoleår at gennemføre. Igen skal du dog være obs på, at du selv skal betale de 1100 kroner det koster og at det skal passe skemamæssigt med din nuværende ungdomsuddannelse. Især sidstnævnte kan være problematisk.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

#2:

Du kloger dig lidt på noget gætværk - Jeg skrev som jeg gjorde i #1, da jeg selv trådte direkte ind på A i henholdsvis engelsk og tysk uden forudgående niveauer. Det gjorde jeg fordi jeg ikke havde plads på skemaet til de forudgående niveauer af flere grunde.

Så nej - sandsynligheden for at komme igennem VUCs kompetencevurdering er ikke lille. Den er meget stor, da de som udgangspunkt tror på en tilkendegivelse fra en anden institution

Svar #4
25. september 2014 af Cisse12 (Slettet)

Men hvis jeg nu ønsker at tage det på mit eget gymnasium... Jeg har af mine lærere og vejledere fået lov til at have italiensk i de timer, hvor jeg har spansk... Det lød til at det var lovligt eftersom jeg er et specielt talent og skolen på den måde skal kunne udfordre mine evner :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. september 2014 af MaibritG

Det er op til din rektor, at vurdere om den lille finte er ok. I mine øjne får din underviser i spansk-faget i hvert fald lidt problemer med at kunne vurdere din faglige kunnen ift. årskaraktererne når du ikke er til undervisningen.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. september 2014 af snylt (Slettet)

Undskyld jeg spørger, men kan du fortælle, hvordan du er blevet så god til spansk? Jeg kunne evt. Få råd til min tysk-undervisning.

Svar #7
02. oktober 2014 af Cisse12 (Slettet)

Jeg prøver at inkorporere det så meget som muligt i min dagligdag, jeg tror at det i virkeligheden handler om at vise så meget engagement som muligt for sproget ;)


Skriv et svar til: A-niveau på sidste år

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.