Kemi

Elektronstruktur

26. september 2014 af Hippocampus (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

God eftermiddag

Et grundstof har elektronstrukturen

[Kr]4d104f45s25p66s2

Idet ovenstående fortæller, at grundstoffet indeholder 24 elektroner mere end krypton, og at der af disse er placeret 10 4d-orbitalen, 4 i 4f-orbitalen, 2 5s-orbitalen, 6 i 5p-orbitalen og 2 i 6s-orbitalen, kan det udledes, at der må være tale om grundstoffet Nd (neodym), som indeholder 60 elektroner i alt. Ud fra elektronstrukturen må den sidste elektron være placeret i s-orbitalen og dermed tilhøre s-blokken. Men da neodym er en lanthanid og derfor ligger i blok f, må der vel være et eller andet galt?

Venlig hilsen


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. september 2014 af mathon

                61Pm [Xe]  4f4 5d1 6s2

           

             


Svar #2
26. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

....? Hvordan vil du forklare mit spørgsmål?

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. september 2014 af Heptan

#0

Den sidste elektron er ikke placeret i s-orbitalen, men netop i f-orbitalen. Da f-orbitalen ikke er fuld, vil den næste elektron også bliver placeret i 4f, dvs. promethium (Pm).

Det giver bedre mening at opskrive elektronkonfigurationen efter hvilken rækkefølge orbitalerne bliver fyldt op:

[Nd] = [Kr] 5s2 4d10 5p6 6s2 4f4 = [Xe] 6s2 4f4

[Pm] = [Xe] 6s2 4f5


Svar #4
26. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Vi er da enige om, at 6s^2 svarer til, at der i s-orbitalen i 6. skal er placeret 2 elektroner?? 6. skal er i dette tilfælde den yderste skal og spørgsmålet går på, hvilken orbital, der indeholder den yderste elektron. 4f er f-orbitalen i 4. skal?

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. september 2014 af mathon

60Nd [Xe]  4f3 5d1 6s2

61[Pm] = [Xe] 4f4 5d1 6s2


Svar #6
26. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Mathon, 6s ligger yderst af 6s og 4f, ikke? Hvilken blok et atom skal ligge i afhænger vel af, hvilken orbital den yderste elektron er placeret i?? Da der forefindes elektroner i 6s må dette atom jo tilhøre s-blokken?

Brugbart svar (0)

Svar #7
26. september 2014 af Heptan

#5 Det kommer vel an på ...

#4 Det er vel den yderste orbital der indeholder den yderste elektron, ? Vi kan måske godt sige at 6s er den yderste, men det er ikke den der bliver fyldt til sidst. Blok-identiteten afhænger af hvilken orbital der er ved at blive fyldt (og som af sidste grundstof i blokken bliver fyldt helt op). Den skal der ikke er fyldt op er den vi skriver til sidst, hvilket jeg gjorde i #3. Neodym og promethium tilhører f-blokken


Svar #8
27. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Ifølge min teoribog står der, at blokidentiteten afhænger af, hvilken orbital yderste elektron er placeret i? Derfor det ikke giver nogen mening.

Svar #9
27. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Det vil jo give mest mening, vil man placerede et grundstof i en given blok, alt efter hvilken orbital, den yderste elektron befinder sig i, men det gør man ikke??


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. september 2014 af Heptan

Næh, det giver ingen mening ... nu er jeg heller ikke sikker på hvilken orbital der egentlig er "yderst" ... hvis man plotter graferne vil der jo altid være en eller anden sandsynlighed for at finde elektronen uendeligt langt væk fra kernen, sandsynligheden vil bare være aftagende ... jeg ved heller ikke om 4f eller 5d eller 6s er yderst, d- og f-orbitalerne "stikker jo lidt ud", mens s-orbitalen tilnærmelsesvis er mere kugleagtig


Svar #11
27. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Skal 1-7 eller K-Q angiver, hvilken skal der er ligger tættest på kernen, og derfor hvilke elektroner der er  påvirket af den effektive kerneladning. Derfor giver det ingen mening, at hvis 6s-orbitalen er fuld, at man så vælger at definere det pågældende atom som værende i f-blokken, såfremt det kun er 6s-orbitalen der indeholder elektroner i skal P. 


Brugbart svar (1)

Svar #12
27. september 2014 af Heptan

Vi kan jo ikke holde øje med på hvilken måde en elektron kredser om kernen. Bohrs atommodel er håbløst forældet, så Bohrs skalsystem beskriver ikke atomet optimalt. Dvs. skallerne er ikke kugleformede, men et system vi bruger til at beskrive hvilket hovedkvantetal en elektron har.

Blokidentiteten afhænger af, hvilken orbital den mest energirige elektron befinder sig i. Den højest besatte orbital i et energiniveaudiagram vil afhænge af blokidentiteten.

Måske har bogen skrevet det på en uheldig måde ... hvis man blot betragter skallerne, hvilken blok tilhører neon så? Neon har både 2s og 2p fyldt, tilhører den så s eller p? Efter det system vil alle grundstoffer jo tilhøre "s-blokken", fordi den har lavest energi og derfor bliver fyldt op først


Svar #13
27. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

#12
Lige præcis. Bogen har netop formuleret dette skrubforkert. Blokidentiteten afhænger - som du fint og detaljeret påpeger - hvilken orbital den mest energirige elektron befinder sig i. I dette tilfælde vil den mest energirige elektron være placeret i 4f ifølge energiniveaudiagrammet. Tak for svar, Heptan :) God weekend.

Svar #14
28. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Nu brokker jeg mig altså igen. Hvis man betragter energiniveaudiagrammet ses det, at energikvanten for den elektron, der befinder sig i 6s, er større end energikvanten for den elektron, der befinder sig i 4f. Ud fra det du skriver, Heptan, så må Neodym jo skulle placeres i s-blokken, idet den mest energirige elektron befinder sig i 6s (jf. energiniveaudiagrammet). Derfor undrer det mig stadig, hvordan et atom skal placeres i de forskellige blokke i det periodiske system. 


Brugbart svar (0)

Svar #15
29. september 2014 af Heptan

Nu er jeg bare nysgerrig, hvilken bog bruger du ?

Nu er jeg ikke "kvantemekaniker" :P ... men herunder er mine tanker omkring det. En simpel og irriterende forklaring vil være "sådan er det bare: grundstofferne arrangeres i det periodiske system alt efter, i hvilken rækkefølge orbitalerne fyldes op (fx f-blokken består af grundstoffer der er "i gang med at fylde f-orbitalerne")"

I fx hydrogenlignende atomer, kan 6s have mere energi end 4f, da den er længere væk fra kernen. Men når vi begynder at fylde alle orbitalerne op, vil 4f-orbitalen have tre naboorbitaler, 4s, 4p og 4d (eller dem der nu overlapper 4f, whatever), som forstyrrer elektronerne i 4f-orbitalen, og elektronerne frastøder self. hinanden. Det oplever vi ikke i hydrogenlignende atomer. Selvom det kræver meget energi for en elektron at befinde sig i 6s-orbitalen, fordi den er langt fra atomkernen, kommer der nu et ekstra bidrag energi (som vi i hydrogenlignende atomer ser bort fra), nemlig frastødningen fra naboelektroner. Så jeg er ikke 100 % sikker på det her, men jeg tror at 4f-orbitalen således får en større energi end 6s-orbitalen, når vi også inkluderer de frastødende kræfter fra naboorbitaler. Som det skal forstås, vil elektronerne altså (i overensstemmelse med Paulis udelukkelsesprincip) således besætte de orbitaler, der giver den laveste samlede elektronenergi, og således at Hunds regler er opfyldt.

Derfor besættes 6s altså først (af cæsium og barium), fordi denne elektronkonfiguration giver den laveste samlede elektronenergi. Dernæst besættes 4f af lanthaniderne, da 4f har mere energi end 6s (pga. frastødningen). I simple atomer med én elektron er det omvendt: her vil 4f have lavere energi end 6s, da den laveste samlede elektronenergi kun afhænger af, hvor langt væk fra kernen elektronen befinder sig (jo tættere, desto lavere energi).


Svar #16
29. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Forklaringen med at "det pågældende grundstof må blokidentificeres som den orbital, der er i gang med at blive fyldt op" synes jeg bare ikke stemmer overens med den grundlæggende teori, der gælder - især omkring energiniveaudiagrammet:
De elektroner, der befinder sig i 4f, har en højere energikvant end fx elektroner det befinder sig i 5s. Dette er jo åbenlyst, da elektroner i 4f vil være påvirket af frastødende kræfter mellem hinanden mere end de vil i en given s-orbital, som du også skriver.
Dog fortæller energiniveaudiagrammet, at energikvanten for en elektron, der befinder sig i 6s, er højere end for de elektroner, der befinder sig i 4f, hvilket også er meget logisk, for hvis en elektron befinder sig uendeligt langt væk fra kernen, befinder atomet sig i den tilstand med den højeste energi. Endvidere er elektroner i 6s ikke påvirket af den effektive kerneladning på samme måde som elektroner i 4f, og derfor giver det også god mening, at elektroner i 6s har en højere energikvant end elektroner i 4f. Jeg kan ikke se nogen anden måde at blokidentificere grundstoffer på, end at betragte energikvanten for de elektroner, der befinder sig i de forskellige orbitaler og konkludere herudfra, som du også har været inde på.
Jeg benytter i øjeblikket en gammel bog (det er bare fritidslæsning :P) skrevet af Jens Pilegaard: "Kemi."
Forklaringen kunne dog være, at man, som du skriver, må se på hvilken orbital der opfyldes næste gang, men det giver bare ikke mening at gøre det på den måde, synes jeg.

Svar #17
30. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Jeg har netop fundet ud af, at energikvanten for elektroner i 4f er større end for elektroner i 6s. :P Det er en gammel bog, som ikke havde medtaget hele energiniveaudiagrammet. Nu giver det mening. 


Brugbart svar (0)

Svar #18
01. oktober 2014 af Heptan

#17 For hvilke atomer gælder det?


Svar #19
01. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

Generelt gælder det for alle atomer, når man skal blokidentificere et grundstof. 


Skriv et svar til: Elektronstruktur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.