Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Plagiatkontrol - spørgsmål

26. september 2014 af Jaidane2009 (Slettet)

Hej alle sammen.

Jeg er for tiden i fuld gang med min SRO. Som i nok ved, så benyttes der plagiatkontrol på alle opgaver. Jeg som person går op i min skolegang, hvilket betyder jeg ikke vil nuppes for plagiat. Det gælder såvel i SRO, som det gør i andre fag.

Jeg er udmærket godt klar over, at man skal henvise med fodnoter (hellere en for end en for lidt), så man kan stå inde for det man skriver eller er blevet kraftigt inspireret af det. MEN JEG TÆNKTE PÅ, om nogle af jeg herinde har fundet en fil til DOWNLOAD AF SELVE PROGRAMMET, som foretager plagiatkontrol. På den måde kan med 100% sikre sig, at man jo ikke bliver taget i det, hvilket jeg anser som smart.

Jeg håber i har noget at byde ind med.
Tak på forhånd!
Mvh.


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. september 2014 af allan_sim

#0.

Plagiatkontrol er knyttet op på login-krævende sevices og kører typisk til enkeltbrugerlogin. Du kan altså ikke få plagiatkontrolleret dit produkt uden at have en bruger med tilstrækkelige rettigheder de pågældende steder.


Svar #2
26. september 2014 af Jaidane2009 (Slettet)

Er du sikker i din sag, når du siger det? Jeg ved så meget, at plagiatkontrol som kører under undervisningsministeriets principper fungerer således, at hvert gymnasium har adgang til alle andres gymnasiers oploadede dokumenter. Det vil altså sige, at de dokumenter hver enkelt gymnasieelev har oploadet på det gældende gymnasie forum-site, det er til gengængeligt for andre gymnasier også. Altså har alle gymnasier et stort samarbejde vedr. plagiatkontrol, som kræver et brugerlogin, som du selv siger. 

For det ville da ellers være logisk nok, at der var en anden form for plagiatkontrol som var et samlede arkiv over alle dokumenter, som var tilgængelige på internettet og var blevet uploadet for eksempel. Men det ved jeg ikke, om du har noget bud på. 

- men tak for svar.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. september 2014 af allan_sim

#2.

Ja, jeg er sikker.

Urkund kører efter det andet princip, som du nævner, bortset fra at Urkund naturligvis ikke kan få adgang til databser, der er login-krævende, uden at de har en aftale herom. Firmaer beskytter deres data.

Lectio er det tætteste på det princip, du nævner først, da mange gymnasier benytter Lectio. Men Lectio er ejet af en privat virksomhed, og der eksisterer ingen ministerielt bestemt platform, hvortil alt uploades (endnu).


Skriv et svar til: Plagiatkontrol - spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.