Kemi

Glukoses opløselighed i ethanol

26. september 2014 af sara953a (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej jeg sidder og laver en rapport, og kan ikke komme videre. Vi har lavet et forsøg om opløsningsmidler, så mit spørgsmål er; hvordan det kan være at natriumchlorid og glukose ikke kan opløses i ethanol, når de alle er polære?


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Glukose har en nogenlunde god opløselighed i ethanol. NaCl er et polært stof, men udadtil er det neutralt ladet. Bemærk at der er forskel på polariteten af et stof. Det vil sige, at selvom et stof er domineret af hydrofobe grupper, kan der stadig være tilstrækkelige med hydrofile grupper til at stoffet kan opløses i et hydrofilt stof. Ethanol kan netop opløses med en nogen god opløseløselighed i både vand og heptan, men er dog mest opløselig i heptan.


Svar #2
26. september 2014 af sara953a (Slettet)

Jeg forstår bare ikke hvorfor vi ikke kunne få opløst vores glukose i vores forsøg. Kan det have noget med mængden at gøre?


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Ja, det kan det sagtens have. En lille mængde glukose i stor mængde ethanol vil være uoptimalt

Svar #4
26. september 2014 af sara953a (Slettet)

Okay, mange tak for hjælpen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. september 2014 af Heptan

Jeg er ganske udmærket til at opløse ethanol ja :P

Glucose er i virkeligheden ikke særligt vandopløseligt, men da stoffet hydrolyseres bliver det omdannet under en kondensationsreaktion, som gør at glucose alligevel bliver vandopløseligt. Da glucose ikke kan hydrolyseres i ethanol er det ikke særligt opløseligt i ethanol


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. september 2014 af Heptan

#5 Hov, jeg mener selvfølgelig en hydrolyse, ikke en kondensationsreaktion som er det modsatte :o) da ethanol har en hydrofob ende, vil denne selvfølgelig også sænke opløseligheden af glucose


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

#5 og #6 

Glucose er ikke særligt opløseligt i ethanol forhold til, hvor god du er til at opløse ethanol ;) 

Dog må det siges, at det har stor relevens og betydning at regne ethanol som et stof, der både kan opløses i vand og heptan i bioteknologiske sammenhænge. Ethanol er, som nævnt, dog langt mere opløseligt i heptan end glukose. 


Skriv et svar til: Glukoses opløselighed i ethanol

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.