Generelt

AU eller KU? HJÆLP!!!!!

27. september 2014 af chreladen (Slettet)

Jeg har lidt af et problem... Jeg færdiggjorde min gymnasielle uddannelse i sommers og holder nu et sabbath-år som så mange andre. Lige nu er jeg i Singapore hvor jeg vil være i sammenlagt 4,5 måned. Næste år vil jeg meget gerne læse jura, og nu kommer problemet. 

Hjemme i DK har jeg en skøn kæreste som betyder alt for mig, og hun vil gerne læse farmaci på KU for at kunne blive farmaceut, men jeg vil allerhelst læse på AU og i Århus er der ingen farmaci-uddannelse. Århus er for  mig at se den ultimative studieby pga den tæthed og det fællesskab studiemiljøet har. For mig tror jeg bare Kbh er en alt for stor by og jeg ville virkelig savne det med at møde nogen man kender uanset hvor man er når man går i byen, sådan som det også er i Esbjerg hvor vi bor. Derudover overvejer min kæreste vist også at tage 2 sabbath-år, hvilket jeg på ingen måde har interesse i... 

Jeg tror bestemt ikke at KU er et dårligt sted at studere, men jeg vil bare virkelig meget hellere læse i Århus og det er noget lort for at sige det mildest talt... Kan i hjælpe ved at nævne nogle fordele/ulemper ved AU og KU og ellers bare komme med jeres tanker om det? Jeg ved jo også at der er vanvittigt meget at læse på jura-studiet, hvilket jeg har det fint med, men det gør jo også bare at det måske gør studiet nemmere hvis vi kører langdistance? jeg ved det virkelig ikke... Please HJÆLP!!!!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

København er egentlig ikke en ret stor by når du tænker over det. Slet ikke relativt til Århus, som også har et stort centrum.

Der er indskrevet henholdsvis 420 og 780 på jura i Århus og Kbh. Så uanset hvad, så kommer du ind på en virkeligt stor årgang. Det betyder dog netop ingenting, fordi du alligevel kommer på mindre øvelseshold. Dvs at du i sidste instans ikke kommer til at mærke, om du går på en linje med 400 eller 800 studerende. Det er stort uanset hvad. Så du kommer til at hilse på masser af folk når du går rundt i København og særligt på universitetsområdet. Større er København som sagt heller ikke.

Jobmulighederne for jurister, både under og efter studiet er kendt for at være strålende for jurister København. Prøv at overveje at du har hele det ministerielle apparat lige ved siden af jurafakultetet. 

KU er kendt for at have en rigtig god juralinje, omend der også tales meget om at studiemiljøet naturligvis er meget kompetitivt, hvor jeg har hørt folk tale om at Århus er mere "hyggeligt".

Hvis jeg var dig - så valgte jeg København hvis du ønsker at være sammen med din kæreste. København er skræmmende og stor og beskidt, men kan byde på rigtig mange geniale ting hvis du kan abstrahere fra at den intimiderer dig som storby.

Og slutteligt - dit studie bliver IKKE nemmere at komme igennem med et langdistanceforhold på sidelinjen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. september 2014 af MaibritG

En gylden middelvej kunne også være, at I læser hhv. Jura og Farmaci på SDU i Odense. Odense er absolut ingen dårlig studieby omend, at den er mindre end Aarhus og København. Det samme gør sig gældende for Syddansk Universitet, og holdet på Jura er på cirka 125 personer. Tilgengæld er der bedre chance for, at få en bolig.

Jeg tror også at det handler om hvad jeres respektive gennemsnit er, da det også kan sætte nogle begrænsninger for, hvor I kan søge:

JURA adgangskvotienter:
Københavns Universitet: 9,2

Syddansk Universitet: 9,1

Aalborg Universitet: 8,9

Aarhus Universitet: 8,6

FARMACI adgangskvotienter:

Københavns Universitet: 7,3

Syddansk Universitet: Alle optaget

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Til gengæld er det også stort set umuligt at få relevant studiejob i Odense næsten uanset hvad man læser. Det er virkelig ikke anbefalelsesværdigt på den front.

Odense er en hyggelig nok by, og SDU prøver ihærdigt at skabe forbindelse til erhvervslivet, men uanset hvordan man vender og drejer det, så er Odense ikke det bedre alternativ hvis man ser holistisk på det.

Jeg ville klart også have valgt Århus eller København hvis jeg stod i den situation.


Svar #4
30. september 2014 af chreladen (Slettet)

Jeg takker mange gange for jeres svar :) Det er ikke så meget det at Kbh er en storby som skræmmer mig, som sagt tilbringer jeg pt tid i Singapore som i høj grad er en storby :) Det er mere studiemiljøet jeg tænker på, hvor hele AU er samlet i Universitetsparken og hvor de forskellige forelæsning foregår i samme bygning, hvor fredagscafeen findes på etagen nedenunder og hvor man derefter kan gå direkte ind i midtbyen. Så vidt jeg har forstået det, så er hele universitetet meget spredt i Kbh, hvor jeg bare har forelsket mig i den såkaldte "hygge" som der ligger over Århus som studieby :) Derudover skal mine bedste kammerater fra gym også til Århus, og vi har gået længe og snakket om hvor fedt ville være inden jeg fik kæreste på, så det er klart at de også trækker lidt...

Vi har begge to rigeligt med snit til at komme ind over det hele, men jeg har som sådan ikke overvejet Odense da KU alligevel være en klar 2. prioritet efter AU :) 

Jeg er stadig meget i tvivl, da jeg virkelig har forelsket mig i Århus som studieby... Jeg overvejer også at tage kandidaten på KU, men 3 år er alligevel lang tid at have et langdistanceforhold kørende hvis det holder så længe... Jeg føler desværrre ikke rigtig at jeg bliver mere afklaret med sagen, men jeg er meget taknemmelig for jeres svar og hvis i har mere at sige om studielivet i Århus og Kbh og fyr endelig løs! Jeg har brug for førstehåndserfaringer! :)


Skriv et svar til: AU eller KU? HJÆLP!!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.