Kemi

Beregning + oxidationstal HJÆLP

27. september 2014 af Dian123 - Niveau: B-niveau

Hey jeg har et lille problem med hensyn til oxidationstal. Jeg har skrevet dem rigtigt på er jeg sikker på, men når jeg skal finde ud af ladning på højre og venstre side er jeg gået lidt i stå.. jeg har vedhæftet et billede af det jeg indtil videre har fået lavet. Har brug for hjælp til at vide hvor mange H'er eller H2O'er der skal på og hvorhenne!!

Mit andet spørgsmål er en opgave jeg ik forstår. Jeg skal beregne noget men hvad er det helt præcist jeg beregner og hvordan gør jeg? Jeg vedhæfter også lige opgaven + mine resultater der skal bruges til at beregne..

Vedhæftet fil: photo.php.jpg

Svar #1
27. september 2014 af Dian123

Opgaven jeg ikke forstår..


Svar #2
27. september 2014 af Dian123

og mine resultater ( tiden der blev målt)


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. september 2014 af Heptan

#0

1) Ladningen venstre side er 2 * (-1) + 5 * (-1) = -7

På højre er den 5 * (-2) = -10

Alt efter pH, skal du nu tilføje H+ eller OH- på venstre eller højre side

2) Svovl går 2 op og ikke ned


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. september 2014 af Heptan

#1 Du skal beregne reaktionshastigheden. Det er kun tiden som er variabel ved hvert forsøg, da ændringen i koncentrationen af iodat antages at være konstant.

Du skal altså beregne

\frac{1}{50,4 s}

osv.


Svar #5
28. september 2014 af Dian123

Så det er 1/reakstionstiden? Dvs. reaktionshastigheden er 0,020?


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. september 2014 af Heptan

#5

Tjahh det kan man godt sige, men hvad er enheden?

Hvis du vil finde den rigtige reaktionshastighed, skal du gange \frac{1}{\Delta t} med -\Delta [IO_3^-]. De er proportionale, så de udtrykker begge en reaktionshastighed. Når vi i kemi taler reaktionshastighed vil vi dog gerne have enheden M/s hvilket du får på den måde.


Svar #7
30. september 2014 af Dian123

nu har jeg afleveret det, så det har jeg ikke med i opgaven :( Men dvs. jeg burde have ganget 0,020 med [-\Delta [IO_3^-]] .? Og 0,020 er reaktionshastigheden eller er der noget jeg har misforstået? Og hvad mener du med den rigtige reaktionshastighed?


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. september 2014 af Heptan

#7 Kun hvis du er blevet bedt om at finde reaktionshastigheden, og med den rigtige reaktionshastighed mener jeg den som måles i M/s. Men hvis du blot er blevet bedt om at lave de der beregninger er det vel fint nok.

Det kommer også an på resten af opgaven, af hvilken reaktionsorden reaktionen er, osv., men der står at vi kan bruge 1/(Delta) t som mål for reaktionshastigheden (med enheden s-1)


Svar #9
04. oktober 2014 af Dian123

Der stod ikke rigtig meget andet end det jeg har vedhæftet, så jeg tror det var rigtigt nok

og mange tak! :)


Skriv et svar til: Beregning + oxidationstal HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.