Studievejledning

stx eller htx?

27. september 2014 af mia98 (Slettet)

Hej
Jeg går i øjeblikket på stx, men jeg er kommet i tvivl. Jeg har valgt studieretningen Bio A, Mat A og kemi B. Det skal lige siges, at jeg var meget i tvivl mht. til studievalg. Jeg ønskede bioteknologi, men da man ikke kunne få det på stx valgte jeg biologi A som en erstatning, og så vil jeg rykke fysik op på b-niveau. Jeg vil gerne være noget indenfor de naturvidenskabelige uddannelser, og der er er en studieretning på htx, som åbner døre for alle naturvidenskabelige uddanelser. 


Hvorfor valgte jeg så ikke bare det? Det er fordi jeg gerne vil på stx, det var på en måde et "must" dengang, men nu er jeg lidt usikker. BioScience studieretningen er perfekt til det jeg ønsker, men så kræver det, at jeg skifter skole, og jeg er faldet så godt til i min klasse. Jeg kan blive ved med for og i mod argumenter, men jeg ender med at forvirre mig selv endnu mere. Så for det første så ønsker jeg et svar på: Hvad er idehistorie og teknikfag og teknologi, da dette er fag, der hører til denne BioScience studieretning?

på forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2014 af Metapod (Slettet)

Jeg vil også tage en naturvidenskabelig uddannelse senere, men samtidig går jeg på STX og har det  godt i min klasse og jeg går på den samfundsfaglige studieretning..........

I sidste ende bliv hos din klasse, det vigtigste er du har det godt :) 

Desuden det er i langt de fleste tilfælde dumt at skifte så sent i forløbet.

Mvh. Metapod <3 <3 <3


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. september 2014 af MaibritG

Så for det første så ønsker jeg et svar på: Hvad er idehistorie og teknikfag og teknologi, da dette er fag, der hører til denne BioScience studieretning?

Idehistorie som ofte er en forsættelse af teknologihistorie C, handler om udviklingen af menneskets måde at forholde sig til verden på baggrund af tanker og idéer inden for filosofi, videnskab, æstetik, teknologi, politik, religion og økonomi. Ofte er undervisningen meget videnskabsteoretisk (eller det var den i hvert fald for mig), men det har kun gavnet mig på mit humaniora-studie.

Teknikfag er HTXs praktiske fag, der har tre overordnede linjer, man vælger sig ind på: Process-Levendsmidel (biologi/kemi-orienteret), Bygge- og energi (statik/matematik-orienteret) samt Design og produktion (maskinteknik/matematik/produktion). Fælles for dem, er at der skal arbejdes i værksteder, og der bliver lavet et fysisk produkt. Faget er desuden et A-fag, der påbegyndes og afsluttes i 3.G, hvilket betyder at der er rigtig mange timer i faget.

Teknologi er ligeledes et praktisk-orienteret fag, hvor omdrejningspunktet er sammenhængen mellem teknologiske løsninger og samfundsmæssige problemstillinger. Igen skal der laves enten færdig produkter eller prototyper på baggrund af problemstillinger og problemanalyser. 

Om du skal blive på STX eller blive overflyttet handler dermed også hvorvidt, at du er interesseret i HTXs generelle praktiske vinkel eller om du befinder dig bedst inden for de teoretiske rammer, som er kendetegnet for STX.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. september 2014 af ohwell (Slettet)

Jeg går på HTX, og det er meget naturvidenskabeligt/teknologisk orienteret :)


Skriv et svar til: stx eller htx?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.