Studér i udlandet

10. klasse i USA

29. september 2014 af Olliesk8
Hej allesammen.
Ved ikke om det er så relevant herinde, men jeg regner med at jeg skal til USA og bo til næste år. Har i noget jeg burde vide eller noget i kan anbefale, jer der har været der? Har ikke fundet et bureau at rejse med endnu, er der nogle der kan anbefale noget? Der står også på de sider der udveksler studenter, at man skal have at snit på 7, men mit snit er på 6,2! Ved i om det er nødvendigt med 7 i snit?
På forhånd tak :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2014 af Joe11111 (Slettet)

Kender to, som har været udvekslingsstudenter iUSA og de var begge glade for det. Den vigtigeste ting er selvfølgelig, at du kan tale engelsk og føler dig sikkert i at tale engelsk. Du skal selvfølgelig også kunne lide at snakke med nye mennesker!. Du skal være social både i skolen og hos din værtsfamilie. Men bare vær dig selv og nyd det! :)

Den ene var med EF-sprogrejser, hvilket var vildt godt, siger hun! :)


Svar #2
29. september 2014 af Olliesk8

Lyder super godt og jeg har super godt styr på engelsk, mine fransk karaktere trækker bare vildt meget ned. Tror EF-sprogrejser er over en kort tid, men har kigget lidt på noget der hedder explorius, som lyder fedt! :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. oktober 2014 af Marcguld (Slettet)

Jeg rejser selv med explorius (jeg sidder faktisk i en amerikansk skole lige nu), og jeg er personligt super glad for det. Ja, med et snit pa 6,2 kan det vere sverere at komme ind. Men prov. :) Et interview med explorius er fuldkommen gratis. Du kan sikkert vere heldig. Bare husk at du skal holde et snit pa over C (7) i USA, og hvis du er under det i for lang tid kan du blive sendt hjem. Det er dog meget nemt at fa gode karakterer i USA, da 75% af karaktererne er lektier (completion grades), sa du kan nemt holde dem oppe, sa lenge du ikke er for doven.

held og lykke med det ;)


Svar #4
07. oktober 2014 af Olliesk8

Det lyder da vildt fedt! Skal faktisk også til et interview med explorius på lørdag. Rejste du alene, eller sammen med andre? På deres hjemmeside står der, at man skal være i New York den første uge man ankommer. Og kommer der en masse ekstra gebyrer, såsom visum og alt sådan noget med i prisen, eller er alt inkluderet i prisen der står (udover lommepenge)? Men det lyder da virkelig fedt, håber jeg kommer afsted! :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. oktober 2014 af Marcguld (Slettet)

Totalprisen er omkring 75.000 (med visa, forsikring og vaccinationer) plus lommepenge hvis jeg husker rigtgt ;)jeg rejste med en masse andre skandinaviske elever (du kan ikke rejse med en ven, da du rejser en uge inden skolen starter, og skolerne starter forskelligt). New York turen er superfed, og du kommer ogsa til Washington DC i slutningen af aret.

Det er superfedt, og jeg anbefaler dig at prove det ;)

Svar #6
09. oktober 2014 af Olliesk8

Synes også at explorius lyder fedest, mest p.g.a den tur (soft landing camp) til NY og Washington til slut, som er med i prisen. Men hvordan er det med at vælge område eller stat? Selvfølgelig er det en kæmpe oplevelse ligemeget hvor man kommer hen, men synes dog, at det ville være ret blæret at kunne komme til Californien eller New York og bo? :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
09. oktober 2014 af Marcguld (Slettet)

Det er ikke nogen forskel på hvor man kommer hen når det kommer til stykket. Hvis du kommer til New York bliver det helt sikkert ikke New York City. Simpelthen fordi ingen har plads i de små lejligheder man ejer i sådan en by. Du vil højst sandsynligt komme til en mindre by, selv hvis du ender i New York. Selv bor jeg i en lille hyggelig by i Iowa. Jeg kan garantere dig for, at hvor du ender ikke er særlig vigtigt, det et HVEM du ender hos der er vigtigt. Så jeg råder dig til ikke at vælge område, men simpelthen bare læne dog tilbage og se hvor du ender. Jeg var selv lidt ærgelig i starten over at komme til en lille by, men nu vil jeg ikke bytte min placering for selv et luksushus i Californien.

skriv endelig hvis du har flere spørgsmål ;)

Svar #8
10. oktober 2014 af Olliesk8

Det kan jeg godt se, grunden til jeg ville afsted til USA, var også mere den amerikanske kultur og alle deres traditioner. Alle teenageres store drøm ER jo også New York, så der er jo helt sikkert også helt fyldt på deres High School's. Men man kommer jo alligevel til New York i 5 dage, så man alligevel får set byen, så det er jo super lækkert! Er det ikke ret svært at følge med konstant, når det hele foregår på engelsk, eller vænner man sig til det?

Mange tak for hjælpen!! :)

Brugbart svar (0)

Svar #9
10. oktober 2014 af Marcguld (Slettet)

Ingen problemer, altid glad for at hjælpe

ja, det engelske kan give nogle udfordringer. Selv følte jeg mig lidt stresset over at skulle tale engelsk hele tiden, men jeg af stressede migselv med nogle gode, danske Natasja-sange. Efter 2 måneder her er engelsk blevet det sprog jeg tænker på automatisk, og jeg har ikke flere problemer med sproget overhovedet. High schools er som regel meget forstående overfor sprog problemer, så du behøver ikke være så nervøs.

jeg vil ikke gøre det hele mere sukker sødt end det er. Du VIL opleve problemer med ting såsom kulturchok, sprog og hjemve, men jeg synes selv at det er det hele værd.

Svar #10
20. oktober 2014 af Olliesk8

Jeg har været til interview og det gik rigtigt godt! Hun kiggede lidt på mit snit, men sagde at jeg var "betinget godkendt". Men har fået en mail i dag, om at jeg er fuldt godkendt til explorius' High School program 15/16. Så jeg skal afsted!
Jeg måtte dog lige sænke den, da jeg hørte at man skulle skrive et sygt langt student- og parentletter, men det går jo nok :)

Mange tak for hjælpen, håber at du nyder resten af dit år :)

Brugbart svar (0)

Svar #11
20. oktober 2014 af Marcguld (Slettet)

jo tak, haber du far et fantastisk ar.

du kan godt glede dig, udover parent og student brevet er der en manedslang visa process og en endnu lengere ansogningsprocess. Du kommer til at bruge MANGE timer pa ansogning og visa. Men det bliver det hele verd. ;) 

De fedeste hilsner fra Iowa, USA ;)


Svar #12
17. januar 2015 af Olliesk8

Hej igen! Håber du har det godt derovre, tænkte faktisk på hvor langt tid ventetiden er til skolestart når man er kommet derover? Altså hvor langt tid der går, før skolen starter efter man er kommet til sin værtsfamilie.
Vi har forresten afleveret student- og parentletter, så vi er godt på vej!
De bedste hilsner fra Danmark :)

Brugbart svar (0)

Svar #13
17. januar 2015 af Marcguld (Slettet)

Hej

Ja, jeg har det stadig fedt. Fik lidt hjemve til jul, men det er forventet.

Det tog mig 5 dage fra jeg kom hjem til min værtsfamilie til jeg startede i skolen. Det var meget passende. Godt at høre at det er lykkedes for dig. Hvis du er interesseret kan du læse min blog:

Marcusiiowa.blogspot.com

Med venligste hilsner
Sidney, Iowa, USA ;)

Svar #14
18. januar 2015 af Olliesk8

Okay, tak for hjælpen endnu en gang. Det lyder fedt, det skal jeg gøre! :-)

Skriv et svar til: 10. klasse i USA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.