Tysk

Akkusativ eller dativ

29. september 2014 af Paldanovic (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg sidder og kæmper med et par sætninger i tysk, som jeg ikke kan finde ud af. 

Det drejer sig om disse sætninger:

1.    Der Lehrer hat die Formel an ___ Tafel geschrieben. Die Formel steht an ___ Tafel. 

2.    Der Absender hat die falsche Adresse auf ___ Briefumschlag geschrieben. Auf ___ Briefumschlag steht die verkehrte Postleitzahl. 

Jeg vil blive utrolig glad, hvis en af jer kunne hjælpe mig. 

Tak! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2014 af Joe11111 (Slettet)

Start med at nalyser sætningen det hjælper meget, selvom det ikke er så sjovt :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. september 2014 af Tyskfødt (Slettet)

Præpositionerne "an-auf-hinter-in-neben-über-unter-vor-zwischen" styrer enten dativ eller akkusativ

Disse præpositioner styrer akkusativ, når verbet udtrykker en bevægelse eller retning mod et mål ( på spørgsmålet hvorhen?) Wir gehen in den Wald/ in die Schule

De styrer dativ, når verbet udtrykker en forbliven på stedet (på spørgsmålet hvor?) Wir singen im Wald ein Lied/ in der Schule ein Lied.

Tafel (f)    Briefumschlag (m)


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. september 2014 af Stygotius

Der Lehrer hat die Formel an die Tafel geschrieben. Die Formel steht an der Tafel. 

 Der Absender hat die falsche Adresse auf den Briefumschlag geschrieben. Auf dem  Briefumschlag steht die verkehrte Postleitzahl. 

Akkusativ bruges når nogen eller noget ender et andet sted end hvor det startede.

Dativ bruges om en position, et sted.


Skriv et svar til: Akkusativ eller dativ

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.