Matematik

Vektorer - Vinklen mellem to linjer

29. september 2014 af ShadH - Niveau: B-niveau

Jeg har en opgave der lyder på:

"Bestem den stumpe vinkel mellem linjerne l og m, når linjerne er givet ved ligningerne

l: 13x-21y+12=0

m: -4x+7y-211=0."

Jeg har set der er et andet indlæg om dette spørgsmål, men svarene er ikke helt nok for at jeg kan forstå det.

Vi finder først normalvektoren. Hvorfor? Og hvorfor er det hhv (for normalvektoren for linje L) værdierne (13,-21) som vi udvælger til vores normalvektor.

Bagefter finder vi retningsvektoren. Hvorfor gør vi det?

Jeg kan godt udregne vinklen mellem de to linjer, men jeg vil bare lige havde svar på ovenstående først.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2014 af mathon

     Vinklen mellem linjerne er lig med vinklen mellem deres normalvektorer.


Svar #2
29. september 2014 af ShadH

Så vi forholder os kun til normalvektorerne og retningsvektorerne har derfor ingenting med det her at gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. september 2014 af mathon

JO -   enten eller  -  ikke begge.

Bestem vinklen mellem vektorerne

                       \begin{pmatrix} 13\\-21 \end{pmatrix}   og   \begin{pmatrix} -4\\7 \end{pmatrix}


Svar #4
29. september 2014 af ShadH

Okay. Er der så en kort forklaring på hvorfor vi udvælger (13,-21), altså (a,b) til vores normalvektor, eller er det bare sådan det er? Jeg spørger kun fordi jeg er i tvivl om at jeg skal forklare hvordan jeg finder min normalvektor eller undlade det, i min aflevering.

Udregningen af vinklen har jeg styr på, det kun det ovenstående der undre mig


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. september 2014 af mathon

Bestem vinklen mellem normalvektorerne

                       \begin{pmatrix} 13\\-21 \end{pmatrix}   og   \begin{pmatrix} -4\\7 \end{pmatrix}


Skriv et svar til: Vektorer - Vinklen mellem to linjer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.