Matematik

SRO HJÆLP: population, stikprøve osv...

30. september 2014 af Anonyyyym - Niveau: B-niveau

Det lyder således;

"Redegør i forbindelse hermed for population og stikprøver i forhold til det statisiske materiale og for forskellen mellem teststørrelse og testsansynlighed, gerne med udgangspunkt i et eksempel."

Jeg har skullet analysere en tabel og senere lave en uafhængighedstabel, og så skulle jeg gøre det som står i overstående. Det som er markeret med kursiv er begreber jeg ikke forstår, og jeg håber derfor i kan hjælpe og fortælle på en mere forståelig måde hvad jeg skal gøre.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. september 2014 af peter lind

Population er den gruppe man vil have noget at vide om. Ved valg er det de stemmeberettigede, der er populationen. Hvis det er en undersøgelse af hvem, der kommer i gymnasiet er det unge. Hvis man vil have at vide hvor godt en maskine producere skruer er populationen de skruer maskinen producere.

Stikprøver: Man udtager en mindre del af populationen til undersøgelse. Det kan for eks. være 1000 stemmeberettigede, som man vil spørg om hvad de vil stemme. Det kan være 100 skruer, som man vil undersøge kvaliteten af.

teststørrrelse er en størrelse man beregner ud fra det observerede. Det mest almindelige man ser i gymnasiet er den værdi man beregner i χ2 fordelingen. Hvis den er for stor forkaster man nulhypotesen


Skriv et svar til: SRO HJÆLP: population, stikprøve osv...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.